sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:89

בהקבצות , ההבדל בין הישגי תלמידים חזקים לבין אלה של תלמידים חלשים היה גדול יותר מההבדל שהיה צפוי ביניהם על פי הישגיהם ההתחלתיים לפני שחולקו להקבצות . כאמור , ממצא זה משותף למדינות רבות . בהמשך למחקר זה ערכו לינצשבסקי וקוצשר Linchevski ) (& Kutcher , 1998 שני מחקרים על פרויקט בו״ל , במטרה לענות על שתי השאלות הבאות : › האם ניתן למנוע פער מסוג זה בקבוצות הטרוגניות ? › האם הפער בהישגים מחריף משום שההקבצות מסייעות לתלמידים בהקבצות הגבוהות או משום שהן מזיקות לתלמידים בהקבצות הנמוכות ? ( או אולי צירוף כלשהו של שניהם (? במסגרת שני המחקרים נערכו השוואות סטטיסטיות של הישגי תלמידים בכיתות הומוגניות והטרוגניות , תוך פיצול ההתבוננות בתלמידים חלשים , בינוניים וחזקים . המחקר הראשון נערך בכיתות הטרוגניות ( שנטלו חלק בפרויקט בו״ל , ( והשתתפו בו 1 , 629 תלמידי כיתות זש מ 12 בתי ספר שנבחנו בתחילת כיתה זש ובסופה . 389 מתוכם ( בארבעה בתי ספר ) נבחנו גם בסוף כיתה חש . המסקנה המרכזית של המחקר הייתה כי ניתן לייחס את ההבדלים בהישגי התלמידים בסוף השנה להבדלים ההתחלתיים ביניהם , כלומר הפער הלימודי לא התרחב . המחקר השני נערך בכיתות הטרוגניות והומוגניות באותו בית ספר , והשתתפו בו חמש כיתות זש – שלוש הומוגניות ושתיים הטרוגניות . המורים הוקצו באקראי לכיתות וכולם השתתפו בפגישות שבועיות ( פגישות בו״ל לעומת פגישות הנחיה עם רכז המתמטיקה . ( כעבור שנתיים , בסוף כיתה חש , התלמידים ענו על שני שאלוני מבחן : מבחן אחיד לכולם ומבחן דיפרנציאלי . ממצאי המחקר העיקריים היו : ( 1 התלמידים החזקים השיגו מעט יותר בקבוצות ההומוגניות בהשוואה לתלמידים החזקים בקבוצות ההטרוגניות , אך הבדל זה לא היה מובהק . ההבדל העיקרי היה ביכולת הכתיבה הפורמלית , שהודגשה בכיתה ההומוגנית של החזקים . ( 2 התלמידים הבינוניים והחלשים בקבוצות ההטרוגניות השיגו באופן מובהק יותר מאשר חבריהם הבינוניים והחלשים בקבוצות ההומוגניות . מסקנתן של לינצשבסקי וקוצשר הייתה כי כיתות הטרוגניות דוחפות למעלה את הבינוניים והחלשים , אולם השפעתן על התלמידים החזקים אינה רבה . רשל סונדרס ( Saunders , 2005 ) ערכה בשלושה בתי ספר באריזונה מחקר שבו השתתפו 305 תלמידים במהלך לימודיהם בכיתות וש ו זש . במחקר השוותה סונדרס בין הישגי תלמידים כשלמדו מתמטיקה בכיתות הומוגניות וכשלמדו בכיתות הטרוגניות , במטרה לבדוק איזה סוג הוראה תורם יותר להישגים והתקדמות אקדמית במתמטיקה . התלמידים נבחנו בכיתה וש ובכיתה זש במבחן המחוזי במתמטיקה , ונערכה השוואה בין ההישגים לפני כיתה זש ובסופה , אצל תלמידים שלמדו בכיתות הומוגניות לעומת אלה שלמדו בכיתות הטרוגניות . נערכו גם פילוחים על פי מגדר ומוצא אתני . מהמחקר עלה כי אצל תלמידים שלמדו בהקבצות לפי יכולת ניכר שיפור גדול יותר בהישגים מאשר אצל תלמידי הכיתות ההטרוגניות . ממצא זה תקף גם לאחר פילוח לפי מגדר ומוצא אתני . כלומר , אצל תלמידים בעלי מאפיינים דומים , השיפור היה רב יותר בקרב תלמידי ההקבצות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help