sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:88

יש המתמקדים באותו אופן דווקא בתלמידים החלשים , ובנוסף יש מי שדנים בהשפעות על שתי קבוצות התלמידים הללו . המחקרים הם בדרך כלל כמותיים או משלבים בין שיטות כמותיות לאיכותניות , ורובם עוסק בכמה סוגים של השוואות כדי לקבל ראיות מקיפות ככל האפשר . נסקור בקצרה ארבעה מחקרים בתחום זה , המייצגים דעות שונות בשאלת המודל המיטבי להוראה . גשו בולר , ( Boaler ) אחת החוקרות הבולטות בחינוך מתמטי , מתנגדת להוראה בהקבצות ופועלת להגברת השוויון בכיתות מתמטיקה בהיבטים של רקע חברתי , מגדר ושימוש בשיטות הוראה מתקדמות . בולר פרסמה בשני העשורים האחרונים ספרים ומאמרים רבים בנושא זה בעקבות מחקרים שערכה בבריטניה ובארצות הברית ( למשל : Boaler , 2002 , 2006 , 2008 ; Boaler et . ( al ., 2000 ; Boaler & Staples , 2008 אחד המחקרים הללו ביקש לבדוק לעומק את השפעת ההקבצות במתמטיקה על הישגי תלמידים מרמות שונות ועל עמדותיהם כלפי המקצוע Boaler ) . ( et al ., 2000 המחקר נערך בשישה בתי ספר בבריטניה והשתתפו בו 943 תלמידים בכיתות חש ו טש . הנתונים נאספו באמצעות שאלונים שהועברו לכל התלמידים , ראיונות עם 72 תלמידים ו 120 שעות של תצפיות בשיעורים . נערכה השוואה בין ההישגים והעמדות של תלמידים שלמדו בכיתות הטרוגניות ( שני בתי ספר ) לעומת אלה שבמעבר בין חש ל טש או קודם ( ארבעה בתי ספר ) עברו מכיתות הטרוגניות להקבצות . ממצאי המחקר העיקריים היו : ( 1 תלמידים בהקבצות הגבוהות , ובמיוחד בנות , התלוננו על לחץ וציפיות מוגזמות . ( 2 הוראת התלמידים בהקבצות הנמוכות הייתה פחות מקצועית והמתמטיקה הייתה ״מדוללת״ ומשעממת . 15 % ( 3 מהתלמידים בהקבצות תיארו את שיעורי המתמטיקה באופן חיובי , לעומת 34 % מהתלמידים בכיתות ההטרוגניות . בולר ועמיתה הגיעו למסקנה כי ההוראה בהקבצות הייתה פחות מותאמת לצורכי הפרט מאשר ההוראה בכיתה הטרוגנית והגבילה את סיכויי התלמידים החלשים להשכלה גבוהה . במחקרים מאוחרים יותר בחנה בולר לעומק מקרים של בתי ספר שהצליחו להביא את תלמידיהם להישגים טובים במתמטיקה תוך שימוש במודל ההוראה ההטרוגני ובשיטות הוראה מתקדמות ולא מסורתיות . ( Boaler , 2002 ; Boaler & Staples , 2008 ) גם בולר מצאה שכמו במקרה של בית הספר שסיבולהש , הצלחת ההוראה ההטרוגנית בכיתות מתמטיקה תלויה במחויבות עמוקה של המורים לשוויון , בשימוש בתכנית לימודים חדשנית ובשיטות הוראה לא מסורתיות המדגישות חשיבה ודיון , ובהצבת סטנדרטים אקדמיים גבוהים עבור כלל התלמידים בהתאם לרמתם . ליאורה לינצשבסקי חקרה רבות את הנושא של הוראת מתמטיקה בחטיבות הביניים בישראל , הן במודל ההטרוגני והן במודל הדיפרנציאלי , בין השאר בתוקף היותה ראש הפרויקט בו״ל ( ביחד ולחוד ) להוראה הטרוגנית , וראש הפרויקט שמיצויש שהוזכר לעיל ( רש תקציר סקירתה של לינצשבסקי בנספח בש . ( מחקר שערכו קאהן , לינצשבסקי ואיגרא Cahan , Linchevski & Ygra , ) ( 1992 בישראל הראה כי בסוף שנה״ל הראשונה והשלישית נמצא כי בקרב תלמידים שלמדו

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help