sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

את המצדדים בהוראה דיפרנציאלית מייצגים דבריה של מורין הלינן ( Hallinan , 1994 ) המובאים אצל גמראן . ( Gamoran , 2011 ) הלינן טוענת כי רוב התוצאות השליליות הנובעות ממודל ההקבצות נגזרות מן האופן הלא מוצלח של הפעלתו . הפרדה קיצונית בין תלמידים , כישלון ביצירת כיתות שהן אכן הומוגניות ושבהן מוקטנת , הלכה למעשה , השונות הקוגניטיבית בין התלמידים , הוראה באיכות נמוכה להקבצות הנמוכות וסטיגמה שלילית המוצמדת לתלמידיהן – כל אלה הן בעיות יישום שניתן להעלימן או לכל הפחות לצמצמן באופן משמעותי בעזרת מחנכים שיארגנו את התלמידים ואת ההוראה בדרכים שיטתיות ומתחשבות . לעומתה , גשיני אוקס ( Oakes , 1994 ) מייצגת את מתנגדי ההוראה הדיפרנציאלית . אוקס טוענת כי שימוש בהסללה ובהקבצות משקף נורמות חברתיות המקשרות בין שיוך של תלמידים להקבצה או כיתה מסוימת ובין השערות והנחות לגבי הכיוון העתידי של אותם תלמידים . אסטרטגיות שנועדו למזער את נזקי המודל הדיפרנציאלי לא יצלחו , משום שמעטים התלמידים שיחמיצו את המסר הברור המבחין בין אוכלוסיות שונות , מסר הנובע מעצם החלוקה . בבסיסן של הסללות תעמוד תמיד אפליה , גם אם היא מוסווית היטב . כפי שמציין גמראן , הנקודה החשובה היא שהמחקר אינו יכול להכריע בין שתי הגישות . אותם נתונים מחקריים ניתנים לפרשנות שונה בהתאם לתפישה שבה מחזיק החוקר , וכשכל חוקר מייצר נתונים משלו – על אחת כמה וכמה . בסעיף הבא של הפרק נדגים זאת באמצעות סקירת מחקרים שונים המציגים ראיות הפוכות לגבי ההשפעות של הקבצות במתמטיקה בחטיבת הביניים על הישגי התלמידים . אולם מסקנה אחת ניתן בכל זאת להסיק , והיא כי ההשפעות של שני המודלים , הדיפרנציאלי וההטרוגני , הן תלויות הקשר . ( Gamoran , 2010 ) כלומר , גם אם לא ניתן להכריע באופן גורף בין שני המודלים , בתוך הקשר מקומי אנשי חינוך יכולים , מתוך שיקול דעת והיכרות עם המערכת שבתוכה הם פועלים , לבחור בצורה מושכלת באחד מהם , תוך הכרה בכך שבבסיס הבחירה עומדות תפישות חינוכיות המדגישות ערכים שונים . זוהי הסיבה המרכזית לדיון באוטונומיה של מנהלים , שיובא בהמשך . בכל מקרה , בתי ספר שיבחרו במודל ההטרוגני צריכים להיות מודעים לצורך לאתגר את תלמידיהם בעלי היכולת הגבוהה , כשם שבתי ספר שיבחרו במודל הדיפרנציאלי צריכים להיות מודעים לצורך להבטיח הוראה איכותית גם בקבוצות הנמוכות , על מנת למנוע את הבעיה של החרפת הפערים המאפיינת את השימוש במודל זה . מתמטיקה כמקרה מדגים של מודלים לארגון ההוראה חלק זה של הפרק מתמקד במקצוע המתמטיקה , הזוכה להתייחסות מיוחדת ונרחבת בספרות העוסקת במודלים לארגון ההוראה . כפי שצוין , בארץ ובמדינות רבות אחרות ההוראה בהקבצות רווחת במתמטיקה יותר מאשר במקצועות אחרים . נתמקד בשני נושאים עיקריים : ( 1 נתונים עדכניים על יישום מודלים לארגון הוראת המתמטיקה בישראל והקשר בין נתונים אלו ובין הממצאים מתוך הספרות המחקרית שהובאו בסעיף הקודם ( 2 סקירת מחקרים העוסקים במודלים להוראת מתמטיקה בישראל ובעולם והמסקנות שניתן להסיק מסקירה זו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help