sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:78

סיכויי הצלחה גבוהים לקדם תלמידים במגוון של רמות , תהיה זו מדיניות נבונה לשבצם באופן שווה בהקבצות שונות . הנטייה לשבץ להקבצות נמוכות מורים חדשים או מורים מתחום דעת אחר פוגעת בסיכויי ההצלחה של מודל ההוראה בהקבצות . שנית , כדי להילחם בתוצאה השכיחה של הקבצות , דהיינו תכנית לימודים מדוללת וציפיות נמוכות מתלמידי ההקבצות החלשות , על בית הספר להציב סטנדרטים ברורים של הוראה איכותית גם בכיתות אלה . נמצא כי בבתי ספר שבהם המורים שילבו בכל הקבוצות דיונים ומשימות ברמת חשיבה מסדר גבוה , תפורים על פי יכולות התלמידים , פערי ההישגים בין ההקבצות היו קטנים יותר ( רש לדוגמה המקרה של חטיבת הביניים Red Lake המתואר אצל גמראן ו וינשטיין , . ( 1998 ממצא זה עולה בקנה אחד עם הממצאים של זוהר ודורי , ( Zohar & Dori , 2003 ) שדיווחו כי אצל תלמידים חלשים שמוריהם – במקרה זה המורים למדע – הדגישו בהוראתם הקניית מיומנויות חשיבה מסדר גבוה , ניכר שיפור בהישגים במידה דומה לזו של חבריהם בעלי ההישגים הגבוהים , ובמקרים מסוימים אף במידה רבה יותר . שלישית , רמה סבירה של בחירה וגמישות מעלה את סיכויי ההצלחה של מודל ההקבצות . במילים אחרות , יש לאפשר לתלמידים בחירה רבה ככל האפשר – בסיוע הצוות – של הרמה שבה הם מעוניינים ללמוד , וכן לאפשר ניידות בין הקבוצות במידת הצורך . השפעות רגשיות חברתיות של המודל הדיפרנציאלי והמודל ההטרוגני הפרק הקודם , ששונויות רגשיות חברתיות , השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודיםש , התייחס בין היתר להשלכות של הוראה במודל הדיפרנציאלי ובמודל ההטרוגני על הממד הרגשי חברתי של הלומדים . ראשית הובאו עדויות לכך שבבתי ספר שבהם מתרחשת פחות למידה בהקבצות התפישה העצמית האקדמית של תלמידים חיובית יותר מזו של תלמידים בבתי ספר המרבים בהוראה בהקבצות . ( Ireson & Hallam , 2009 ; Liu et al ., 2005 ) שנית הוצגו ממצאים המראים כי השמה בהקבצה נמוכה עלולה ליצור מעגל של ציפיות שליליות נמוכות מצד הורים ומורים , ומעגל כזה מוביל לדימוי עצמי נמוך ולכישלון ( טלר , . ( 2003 ממצא נוסף שראוי לתת עליו את הדעת בהיבט הרגשי , הוא התהליך השונה שעוברים תלמידי ההקבצות הנמוכות לעומת תלמידי ההקבצות הגבוהות . נמצא כי מצד אחד , תלמידי ההקבצות הנמוכות חווים באופן טבעי תחושות שליליות לאחר החלוקה להקבצות , אך מצד שני , מאחר שבהקבצות אלו האקלים הוא בדרך כלל פחות תחרותי ותובעני בהשוואה לאקלים שנוצר בהקבצה גבוהה , נוצר עם הזמן מצב שבו אם תינתן לתלמידים הזדמנות הוגנת לחוות הצלחה בקרב חבריהם לקבוצה , התפישה העצמית של יכולותיהם האקדמיות תהיה גבוהה יותר מזו של עמיתיהם בהקבצה החזקה , החווים השוואה מתמדת עם חבריהם בעלי היכולת האקדמית הגבוהה . ( Marsh et al ., 1995 ) כפי שהוסבר , שני תהליכים פסיכולוגיים מנוגדים מעורבים בהשפעת ההקבצות על התפישה העצמית האקדמית של תלמידים : השוואה בין קבוצות והשוואה בתוך קבוצות . תלמידים בהקבצה גבוהה עשויים לחוש בטוחים יותר בהישגיהם וביכולותיהם

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help