sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:75

›› השפעתן של הקבצות משתנה בהתאם לאופן שבו הן מופעלות , וסוגים מסוימים של הקבצות מזיקים לרעיון של שוויון הזדמנויות פחות מסוגים אחרים . כך למשל נמצא שכאשר אותם מורים מלמדים גם בהקבצות הנמוכות וגם בהקבצות הגבוהות , תוך שמירה על ציפיות גבוהות מכל התלמידים , עמידה קפדנית על תכנית הלימודים ועידוד דיונים גם בהקבצות הנמוכות , פערי ההישגים בין התלמידים החלשים לחזקים אינם מחריפים ומושגת התקדמות דומה בשתי הרמות . ( Gamoran , 1993 ) בארצות הברית החלה בסוף שנות התשעים מגמה של , detracking כלומר החלפה של המודל הדיפרנציאלי במודלים הטרוגניים יותר , אך בתי ספר שונים מיישמים שיטות מגוונות במסגרת מגמה זו . בסקירה שנערכה ב 24 בתי ספר ( שמונה בתי ספר יסודיים , שמונה חטיבות ביניים ושמונה בתי ספר על יסודיים ) שניסו להיערך מחדש לארגון הלמידה Gamoran &) ( Weinstein , 1998 מצאו החוקרים רק מספר קטן של בתי ספר שהוכיחו כי ניתן לספק הוראה איכותית תוך הפעלת מודלים שונים המצויים ברצף שבין הסללה לבין הוראה הטרוגנית . המסקנה המרכזית שאליה הגיעו החוקרים היא שיש פערים בין האידיאליזציה של ההוראה ההטרוגנית כ״ססמה״ של שוויון הזדמנויות ובין היישום במציאות של אידיאל זה . להלן נרחיב מעט בממצאי המחקר הזה . מטרתם המוצהרת של בתי הספר שנסקרו הייתה לאזן בין המטרות של חינוך שוויוני לכול ובין היענות לשונות האקדמית ולשונויות אחרות בין התלמידים , כך שכל התלמידים יזכו להוראה איכותית . הוראה איכותית הוגדרה ככזו המשלבת חשיבה מסדר גבוה , רכישת ידע מעמיק , דיונים משמעותיים במליאת הכיתה ומשימות ברמה של סטנדרטים אקדמיים מקובלים ( כלומר כאלה שאינן רדודות או מתחת לממוצע הנדרש . ( בפועל , רק בתי ספר בודדים השיגו מטרה זו . מבין שמונת בתי הספר העל יסודיים , רק שלושה הפעילו מסגרות הטרוגניות בכל המקצועות . החוקרים מצאו כי אחד מבין השלושה , Cibola high school ) ראו פירוט בהמשך ) אכן עמד ביעד של הוראה איכותית לכל התלמידים ואילו השניים האחרים הורידו את הסטנדרטים לרמה שהוצבה לתלמידים החלשים , ההוראה הייתה מסורתית ומבוססת על חשיבה מסדר נמוך ועל תכנית לימודים מדוללת ( במיוחד במתמטיקה . ( בשמונה חטיבות הביניים שנסקרו יושמו מסגרות הטרוגניות במקצועות הומניים , אך במתמטיקה קוימו דרגות שונות של הקבצות . רק בית ספר אחד עמד ביעד של הוראה איכותית ומשמעותית לכל התלמידים , הן בקבוצות ההטרוגניות והן בהקבצות במתמטיקה . בשבעה מבין שמונת בתי הספר היסודיים לימדו בכיתות הטרוגניות תוך שימוש בהקבצות פנים כיתתיות בחלק מן השיעורים . רק בית ספר אחד הפעיל כיתות נפרדות לתלמידים מצטיינים , אך הוא שמר על רמה גבוהה של הוראה בכל הכיתות . החוקרים הגיעו למסקנות הבאות : א . שני המודלים , ההטרוגני והדיפרנציאלי , אינם מונעים הוראה איכותית , אך גם אינם מבטיחים את קיומה . לפיכך לא ניתן להצביע על מודל אחד כעדיף על פני משנהו . הדבר

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help