sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:74

בנוסף , כפי שגם הוזכר בפרקים הקודמים , לסוגיה זו קיימים היבטים אחרים שאמנם אינם אקדמיים ״טהורים״ אך הם משפיעים על הפרופיל האקדמי של התלמיד בעניינים כגון דימוי עצמי , תחושת שייכות , סיפוק , אתגר ומוטיבציה . גם היבטים אלו נחקרו תוך התייחסות למסגרות ארגוניות של ההוראה בבית הספר . עבודתו המקיפה של אדם גמראן , סוציולוג ומומחה למדיניות חינוכית , רלוונטית מאוד לנושא זה . להלן נסקור מספר ממצאים והמלצות מרכזיות העולים ממחקריו בנושא של הקבצות והסללה בתוך בית הספר Gamoran , 1993 , 2002 , 2009 , 2011 ; Gamoran & Nystrand , ) , ( 1994 ; Gamoran & Weinstein , 1998 וכן מפגישה שהוועדה קיימה איתו בישראל . כפי שנראה , ממצאים אלו נתמכים גם על ידי מחקרים נוספים . הנקודות העיקריות העולות מעבודתם של גמראן וחובש הן : ›› בשל תנאים סוציולוגיים מחוץ לבית הספר , מיון תלמידים על פי ציוני מבחנים הוא למעשה גם מיון על פי מוצא ומיצב חברתי כלכלי . בהקבצות הגבוהות ובמסלולי הלימוד היוקרתיים שכיח למצוא ייצוג יתר של תלמידים ממיצב חברתי כלכלי גבוה ומאוכלוסיות בעלות יתרון חברתי , ואילו בהקבצות הנמוכות יש ייצוג יתר לתלמידים ממיצב חברתי כלכלי נמוך ומאוכלוסיות מוחלשות . ›› כאשר מקבצים תלמידים על פי יכולת לימודית , בין בהקבצות ובין בהסללות , הפער בין רמות ההישגים השונות נוטה להתרחב לאורך זמן . ( Hanushek & Woessmann , 2006 ) גמראן ( Gamoran , 2009 ) מביא עדויות לממצא זה ממדינות רבות , ביניהן אנגליה , יפן , קוריאה , דרום אפריקה , גרמניה ובלגיה . ›› תנאי למידה אי שוויוניים המאפיינים את ההבדל בין הקבצות או כיתות ברמה גבוהה לבין מקבילותיהן ברמה הנמוכה נמנים עם הסיבות המרכזיות להגדלת הפער בהישגים : המורים המנוסים ובעלי ההכשרה הטובה יותר משובצים על פי רוב למסלולים ולהקבצות ברמה הגבוהה יותר , החומר הנלמד במסלולים ובהקבצות אלו הוא מאתגר יותר , והדגש על דיון ואינטראקציה בין התלמידים רב יותר . תופעה זו מכונה בספרות בשם , stratification ופירושה התפלגות לא שוויונית של סטטוס , שגוררת הקצאה לא שוויונית של משאבים . ›› הוראה בכיתות הטרוגניות מייצרת פחות אי שוויון , אך התלמידים בעלי ההישגים הגבוהים נוטים לא להתקדם באותה מידה שבה היו מתקדמים בקבוצה הומוגנית , אלא אם בית הספר דורש מהם במפורש לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר . במילים אחרות , הוראה בכיתות הטרוגניות יכולה אף היא לגרום נזק , אם אינה מיושמת נכון ( למשל אם המורים פונים למכנה המשותף הנמוך ביותר בכיתה ו״מדללים״ את תכנית הלימודים בהתאם . ( ›› חלוקת התלמידים לקבוצות על פי יכולת גוררת אי שוויון חמור יותר ככל שהיא ״קשיחה״ וגורפת יותר ( למשל במקרה של הסללה , כאשר התלמידים לומדים בנפרד את כל המקצועות ;( אי השוויון חמור פחות אם החלוקה גמישה ומיושמת בתחום דעת אחד .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help