sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:73

פרק : 5 שונויות קוגניטיביות ומימוש הפוטנציאל האקדמי בבית הספר פרק זה עוסק במודלים לארגון מסגרות הלימוד לאור השאיפה לממש את היכולת הקוגניטיבית של כל התלמידים . אנו יוצאים מנקודת הנחה כי קיימת שונות אקדמית בין תלמידים וכי המערכת מעוניינת להביא כל תלמיד ותלמידה להישגים המקסימליים שיש ביכולתם להשיג בהתחשב בפוטנציאל הקוגניטיבי שלהם . יחד עם זאת , הנחת היסוד שלנו היא כי המערכת חותרת לשוויון הזדמנויות ולצמצום פערים . ברוח הדברים המופיעים בפרק הראשון , שערכים מתנגשים ובחירה בין חלופותש , אנו דנים במטרות מתחרות שהמתח ביניהן הוא המניע להתחבטות בשאלה כיצד לארגן את מסגרות הלימוד באופן שיבטיח הוראה איכותית לכלל התלמידים . בפרק זה נציג מקצת מן האפשרויות להיענות לאתגר הכרוך בהוראת תלמידים השונים זה מזה ביכולות הלימוד שלהם . ברור שתמונה זו היא מורכבת ולא ניתן להקיפה במלואה במסגרת זו . אנו מקווים כי הקוראים יוכלו להתרשם מן השיקולים השונים ומן היתרונות והחסרונות הכרוכים בבחירה במודל מסוים של ארגון בית ספרי . בתחילת הפרק נציג מודלים לארגון מסגרות הוראה בבית הספר ולאחר מכן נדגים את המודלים האלה באמצעות מקצוע המתמטיקה . בהמשך נדון בחשיבות שאנו מייחסים למתן אוטונומיה למנהלי בתי ספר לקבל החלטות על מודל ההוראה המתאים לבית ספרם ונציג תובנות שעלו בעקבות ביקור הוועדה בבתי ספר שונים , בניסיון להתחקות אחר הדרך שבה בתי ספר שונים בישראל מתייחסים לשונויות בין תלמידיהם ומתרגמים אותן לפעילות יומיומית . מודלים לארגון מסגרות הוראה בבית הספר בהתייחס ליכולות התלמידים הניסיון לאזן בין המטרות המתחרות של הגשמת יעדי תכנית הלימודים באופן שוויוני לכלל התלמידים מחד גיסא והיענות לשונויות אקדמיות ( כולל שונות ביכולת , סגנונות למידה שונים וצרכים ייחודיים של תלמידים ) מאידך גיסא יוצר את אחת הדילמות המרכזיות הניצבות כיום בפני בתי ספר . פתרון טיפוסי לדילמה זו במדינות רבות , ביניהן ארצות הברית , ישראל ואחרות , הוא הוראה במסגרות דיפרנציאליות . כלומר , קיבוצם יחד של תלמידים על בסיס מאפיינים דומים , אם ככיתה ( הסללה ) ואם כקבוצת לימוד למקצוע מסוים ( הקבצה , ( והוראה באופן המביא בחשבון את מאפייני התלמידים . באופן אידאלי , מצב זה אמור להביא למימוש יכולתו של כל תלמיד . אולם המציאות מראה כי לרוב אין הדבר כך . הספרות הענפה בתחום רוויה בראיות להבדלים המשמעותיים בין קבוצות באותו בית ספר מבחינת איכות ההוראה ומידת השגת היעדים שנקבעו . הכף נוטה לטובת הקבוצות ברמות הגבוהות ( רש סקירתם של אוקס וחובש . ( Oakes et al ., 1992

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help