sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:71

שני מחקרי הערכה רחבי היקף ליוו את יישום תכנית ההתערבות של מרכז שמיטיבש בבתי הספר בשנים . 2012-2010 המחקר הראשון הוא מחקר אורך שעקב אחר 1 , 038 תלמידי כיתות זש-טש בחטיבות ביניים במרכז הארץ . המחקר השני הוא מחקר השוואתי שבחן את השפעת תכנית ההתערבות על 2 , 517 תלמידים משש חטיבות ביניים ברחבי הארץ . ממצאי המחקרים העידו על קשר מובהק בין ההשתתפות בתכנית ההתערבות לבין מצוקה נפשית פחותה של התלמידים , שהתבטאה בירידה מובהקת בסימפטומים של דיכאון , חרדה ומצוקה כללית . בנוסף נמצאו קשרים משמעותיים בין השתתפות בתכנית ובין התחזקות רגשות חיוביים , אופטימיות , שיפור בדימוי העצמי , שיפור בתחושת המסוגלות העצמית , ירידה ברמת האלימות בבית הספר ושיפור ברמת ההישגים הלימודיים של התלמידים שהתבטאו בעלייה מובהקת בממוצע הציונים . ( Guttmann-Steinmetz & Shoshani , 2013 ) תכנית נוספת שפועלת בקווים דומים היא תכנית ייעודית לתלמידים לקויי למידה ( תכנית שאני יכול להצליחש . י . א – ל ) שמפעילה דפנה קופלמן רובין ביחידה לחקר לקויות למידה והפרעות קשב במרכז הבינתחומי הרצליה . מטרת התכנית היא קידום הצלחה לימודית , רגשית וחברתית של בני נוער בעלי לקויות למידה וצמצום נשירה סמויה מבית הספר באמצעות פיתוח וחיזוק של גורמי חוסן אישיים , משפחתיים מערכתיים ובניית תהליכי התמקצעות של הצוות החינוכי ייעוצי בבית הספר . העקרונות המנחים של התכנית הם : ( 1 עבודה מערכתית עם כלל הצוות החינוכי ויצירת סביבה בטוחה עבור הילד ועבור מבוגר משמעותי לו מתוך בית הספר ( 2 פסיכופדגוגיה – הקניית כלים למורים לעבודה המשלבת היבטים רגשיים חברתיים ודידקטיים ( 3 מיקוד בגורמי חוסן ברמת התלמיד , ההורים ובית הספר ( 4 מודל עבודה המחזק את כוחותיו הפנימיים של בית הספר ומכשיר את הצוות לעבודה עצמאית בהתאם לתכנית א . י . ל בתום שנתיים של ליווי . התכנית היא מערכתית וכוללנית , והיא מובילה שינוי בתפישת לקויות הלמידה , הפרעות הקשב והמעבר מהתמודדות בלעדית של הפרט והמשפחה לשותפות ואחריות משותפת ולמתן מענה כוללני גם ברמה הקהילה , היישוב ומערכת החינוך . שלבי התכנית כוללים : הקמת צוות עיר מוביל ומיפוי צרכים עירוניים , הקמת צוות בית ספרי מוביל , הכשרת הצוות בתהליכי איתור תלמידים בעלי לקויות למידה וקשב או חשד לבעיות כאלה , גיוס המשפחות לתכנית . כן כוללת התכנית עבודה קבוצתית , אחת לשבוע , של המורה המשמש ״מנטור״ עם 8-6 תלמידים לאורך שתי שנות לימודים ועוד שישה מפגשים פרטניים שלו עם כל תלמיד והוריו בכל שנת לימודים . עבודת ה״מנטור״ נעשית בהתאם לפרוטוקול מובנה פסיכו דידקטי , הכולל את הנושאים הבאים : מודעות עצמית לתחומי חוזק וקושי , סגנון למידה , קבלת החלטות , ויסות רגשי , תקשורת בינאישית יעילה , סנגור עצמי , אסטרטגיות התארגנות , אסטרטגיות למידה . בשנים 2011-2009 הופעלה לראשונה תכנית א . י . ל כמודל להתערבות מערכתית ופרטנית לתלמידים הלומדים בחינוך הרגיל , מתמודדים עם לקויות למידה ונמצאים ברמת סיכון גבוהה לנשירה . התכנית הופעלה כחלוץ 48 ) תלמידים החלו אותה בכתה זש וסיימו אותה בכיתה טש ) ולוותה במחקר הערכה שביצע מכון שמובניםש מטעם הביטוח הלאומי . נמצא שיפור בקשר

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help