sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

תכנית אחרת המיושמת בארץ היא התכנית לקידום הלמידה הרגשית חברתית . המטרות המרכזיות של תכנית זו הן טיפוח התפתחות בחמישה תחומים הקשורים ליכולות קוגניטיביות , רגשיות והתנהגותיות : מודעות עצמית , ניהול עצמי , מודעות חברתית , כישורים חברתיים וקבלת החלטות Collaborative for Academic , Social , and Emotional Learning , 2005 ;) . ( Elias et al ., 1997 ; Zins & Elias , 2006 התכנית מורכבת מקידום מרכיבים שונים שמטרתם להפוך את בית הספר למקום מקדם צמיחה , המספק תמיכה משמעותית לצרכים הנפשיים הבסיסיים של תלמידים ומורים ( עשור , . ( 2003 בין מרכיבי התכנית ניתן למנות תפישה של תפקיד המורה כ״בעל ברית״ המקדם צמיחת תלמידים ומסייע להם בבחירת מטרות ומימושן , בפיתוח תחומי עניין עבור כל תלמיד , בטיפוח תחושת מסוגלות גבוהה של כלל התלמידים במיומנויות ובמושגי יסוד , בחיזוק מיומנויות קשב פנימי ובוויסות רגשות . תכנית חדשה שפועלת בבתי ספר יסודיים ובבתי ספר על יסודיים בארץ היא תכנית התערבות בפסיכולוגיה חיובית המופעלת על ידי מרכז שמיטיבש לחקר הפסיכולוגיה החיובית ויישומה . תכנית ההתערבות מתבססת על שלושה מרכיבי יסוד לרווחה נפשית : אושר , מוסריות והצלחה . האושר נאמד בתכנית באמצעות משמעות והנאה : אדם חווה תכלית בחייו ונהנה מרגשות חיוביים . המוסריות כוללת בתוכה הגינות וחמלה : אדם נאמן לעקרונות מוסריים ומתנהג בטוב לב ונדיבות כלפי הזולת ועצמו . הצלחה טומנת בחובה את היכולת להציב מטרות ולהגשימן , להפוך חלומות למציאות ולמצות את הפוטנציאל האישי ברמה המקצועית , הלימודית והאישית . על מנת ליישם רעיונות תאורטיים אלו גובשו שמונה מחוללי שינוי , המהווים עקרונות ומרכיבים יישומיים שמגבירים שמחה , מחזקים התנהגות מוסרית ומקדמים הצלחה : ( 1 זיהוי והצבה של מטרות המותאמות לאדם ויש בהן משמעות אישית ( 2 טיפוח רגשות חיוביים של שמחה , הכרת תודה והתלהבות ( 3 זיהוי וטיפוח נקודות חוזק אישיות והרחבת ההתנהגויות המבוססות על יכולות , כישרונות והנאה ( 4 טיפוח עמידות לצורך התמודדות עם כישלונות ואכזבות , חוויות כואבות ומשברים ( 5 שמירה על בריאות פיזית , הכוללת מנוחה מספקת והתאוששות , תזונה בריאה ואימון גופני ( 6 חיזוק מערכות יחסים חיוביות עם חברים , בני משפחה והקהילה ( 7 ביצוע מעשים של נתינה , תרומה , דאגה וחמלה כלפי העצמי והזולת ( 8 התנהגות מוסרית נאמנה לעקרונות אישיים . התכנית מועברת ראשית למחנכי הכיתות , המשתתפים בתהליך הכשרה בן 30 שעות אקדמיות 15 ) מפגשים לאורך השנה . ( כך מכשירים את מחנכי הכיתות להעביר תכנית התערבות שנתית בתחום הפסיכולוגיה החיובית בכיתותיהם . תכנית ההתערבות לתלמידים כוללת 15 מפגשים דו שבועיים , בני שעתיים אקדמיות , בבתי הספר העל יסודיים ושעה אקדמית אחת בבתי הספר היסודיים . צוותי החינוך מצוידים במערכי שיעור מפורטים ובערכת מולטימדיה המלווה את השיעורים בכיתות . השנה השנייה של התכנית מתמקדת בעבודה מבוססת פרויקטים של צוותי חינוך ותלמידים , לצורך הטמעת תוכני ההתערבות באורחות החיים של בית הספר לטווח הארוך , לצד העמקה בתוכני הפסיכולוגיה החיובית במסגרת המפגשים הקבוצתיים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help