sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:68

שלהם , במיקוד השליטה הפנימית שלהם , בשאיפותיהם להשכלה אקדמית ובתחושת השייכות שלהם . כן פחתו בעיות ההתנהגות שלהם ( תכנית תפנית לבגרות , דוח ביניים , מאי . ( 2013 תכנית אחרת שמופעלת בארץ היא שרווחת הפרטש ( כהן נבות ועואדיה , ( 2012 שמטרתה לקדם תלמידים מתקשים ותלמידים הנמצאים בסיכון לכישלון בלימודים או לנשירה סמויה , באמצעות שינוי בדרך ההתמודדות של בית הספר היסודי או חטיבת הביניים עם צורכיהם . ההתערבות מתבססת על הכשרה מתמשכת של אנשי הצוות בבית הספר , הכשרה שמטרתה ציודם בכלים פסיכו חינוכיים ודידקטיים לעבודה עם ילדים בסיכון . בנוסף לכך מתקיימות פגישות ישירות עם התלמידים והוריהם . כדי להעריך את יעילות התכנית נערך במשך ארבע שנים מחקר מלווה בקרב 3 , 680 תלמידים מארבעה בתי ספר יסודיים . בהשוואת התפקוד הלימודי והרגשי חברתי של התלמידים מתחילת השנה ועד סופה נמצא שיפור בתפקוד בכל אחד מהתחומים הבאים : נוכחות , בעיות התנהגות , קבלת סמכות המורים , הסתגלות רגשית והשתלבות חברתית . תכנית שלישית שמופעלת בארץ היא אומ״ץ ( ראשי תיבות של אמונה בעצמי , מוכן למאמץ , צופה להישגים . ( תכנית זו מכוונת להתמודד עם תלמידים בעלי קשיים על רקע לימודי ובסיכון נשירה ממערכת החינוך , בעיקר במעבר מחטיבת הביניים לחטיבה העליונה ( טטר , . ( 2002 לפי רציונל התכנית , תלמידים אלו חוו במהלך כל שנותיהם בבית הספר תחושה רצופה של כישלון והם אינם מסוגלים להוציא את עצמם ממעגל הקסמים המוביל לנשירה . ציפיותיהם מעצמם וציפיות הגורמים הסובבים אותם נמוכות בכל הקשור להישגיהם הלימודיים , והדבר משפיע ישירות על הדימוי העצמי שלהם ועל תחושת המסוגלות שלהם להשתלבות חברתית בעתיד . מטרתה העיקרית של תכנית אומ״ץ היא מניעה של נשירת תלמידים על ידי יצירת הצלחה משמעותית בלימודים באמצעות הצבת יעד מוגדר ומאתגר : השגת תעודת בגרות . התכנית כוללת מרכיב חברתי שמיועד להגביר את המחויבות להשכלה ולחברה אצל התלמידים המשתתפים . מרכיב מרכזי בתכנית הוא יצירת מטלות לימודיות רצופות וממוקדות שבהן התלמיד חווה הצלחה וכתוצאה מכך מתחיל להאמין ביכולתו להגיע להישגים . אמנם נקודת המוצא היא ההיבט הלימודי , אך ההנחה היא כי הוא יהפוך להיות גורם מחולל ומשפיע גם על התחומים הרגשיים והחברתיים . מחקר ההערכה ( טטר , ( 2002 על תכנית אומ״ץ התקיים בשישה בתי ספר , בקרב 272 תלמידים . נמצא כי התלמידים מדווחים על השפעותיה החיוביות המשמעותיות של התכנית בתחום הרגשי , הקוגניטיבי וההתנהגותי . השפעות אלו באות לידי ביטוי בהגדלת סיכוייהם של התלמידים לקבל תעודת בגרות , הפחתת הסיכון לנשירה , הגברת המוטיבציה הלימודית שלהם , שיפור בדימוי העצמי והלימודי שלהם ושינוי בתכניותיהם העתידיות . תכנית רביעית הפועלת בארץ היא תכנית שהזנקש , המתמקדת בחיזוק תלמידים מתקשים בלימודים , כדי להבטיח שיסיימו את לימודי התיכון כשברשותם תעודת בגרות מלאה . התכנית כוללת שלושה מרכיבים עיקריים : תגבור לימודים לקראת בחינות הבגרות , העצמה אישית וחשיפה לעולם התעסוקה וההשכלה הגבוהה . תכנית זו מבקשת לעזור לתלמידים להגיע למיצוי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help