sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:66

מיושמת רק בתחומי לימוד ממוקדים ומצומצמים ולא בכל תחומי הלימוד Dub › et al ., 2012 ;) . ( La Paz , 1999 לגבי תלמידים מחוננים , התמונה העולה מהמחקר אינה קוהרנטית . במחקרים שונים נמצאו ראיות מגוונות ולעתים אף מנוגדות להשפעות של מודלים שונים של הוראה על היבטים הקשורים בפן הרגשי חברתי של תלמידים אלו . מצד אחד , נטען כי ללמידה בכיתה הטרוגנית עלולות להיות השפעות שליליות מבחינה רגשית וחברתית על תלמידים מחוננים , השפעות שמקורן בגורמים כגון הצקות ובריונות , היעדר אתגר לימודי המוביל לשעמום וירידה במוטיבציה Baker et al ., ) , ( 1998 ותחושה שמורים וחברים לכיתה אינם מבינים ואינם מעריכים אותם Adams-Byers ) . ( et al ., 2004 גורמים אלו עלולים להוביל לתחושות של בדידות ותסכול , לדיכאון או לניסיון של המחוננים להתאים את עצמם על ידי הסתרת יכולותיהם המיוחדות Clasen & Clasen , ) . ( 1995 מנגד , למידה בקבוצת מחוננים מגבילה את האינטראקציה של תלמידים אלו עם בני גילם שאינם מחוננים ואת ההזדמנות לתהליך של הסתגלות נורמטיבית לחברה . במחקר שנערך בקרב 44 תלמידים מחוננים בכיתות הש-י״א על מנת להעריך את ההשלכות שמייחסים התלמידים עצמם ללמידה בכיתה הומוגנית או הטרוגנית על מעמדם החברתי והישגיהם בלימודים , נמצא כי התלמידים תפשו את הקבוצה ההומוגנית באופן חיובי יותר בהקשר של תוצאות לימודיות , אך בהקשר הרגשי חברתי הם הביעו רגשות מעורבים לגבי הסביבה העדיפה מבחינתם וייחסו ערך הן לדמיון בין החברים בכיתה ההומוגנית והן למגוון החברתי הקיים בכיתות הטרוגניות . ( Adams-Byers et al ., 2004 ) החוקרים הדגישו את החשיבות שבמציאת דרכים שיאפשרו לתלמידים מחוננים לשמר קשרים עם חבריהם מכיתות אחרות . למידה שיתופית צורת ארגון אחרת של הלימודים היא הלמידה השיתופית , שם כולל למספר רב של שיטות הוראה ולמידה המדגישות את החשיבות של דו שיח שיתופי ( ולא תחרותי ) בין התלמידים השונים בכיתה ואת התפישה של תפקיד המורה כמאפשר ומקדם דו שיח כזה ואווירה של ״ביחד״ ושיתוף פעולה בכיתה ( ויגוצקי , . ( 2004 שיטות אלו כוללות עבודה קולקטיבית של תלמידים בקבוצה קטנה , ללא התערבות ישירה ומיידית של המורה , על מנת שכל תלמיד יוכל להשתתף במשימה הקבוצתית המשותפת ולתרום לה . ( Cohen , 1994 ) בלמידה שיתופית התלמידים חותרים להשיג את מטרותיהם באמצעות תמיכה ושיתוף אחרים בקבוצה או בכיתה Martin ) . (& Dowson , 2009 נמצא כי שיטות אלו יעילות בשיפור ההישגים הלימודיים של התלמידים ובמיוחד בקידום תפקודם הרגשי חברתי . כך למשל , במסגרת מחקר שנערך בקרב 911 ילדים בני 7-5 שהשתתפו בתכנית התערבות בנושא יחסים בינאישיים לשם שיפור יעילות העבודה הקבוצתית בכיתה , נמצא שבהשוואה לקבוצות הביקורת , הילדים מקבוצת הניסוי השיגו במהלך שנת הלימודים שיפור משמעותי יותר בקריאה ובחשבון , במוטיבציה לעבוד עם אחרים בקבוצה , בתקשורת הבינאישית עם חברים לקבוצת הלמידה וכן ביכולת להתמקד במשימה ובהשתתפות בעבודה הקבוצתית . ( Kutnick , Ota & Berdondini , 2008 )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help