sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:65

וחובש בסינגפור . ( Liu , Wang & Parkins , 2005 ) במחקר זה השתתפו 576 תלמידים מחטיבות ביניים 242 ) בהקבצה נמוכה ו 334 תלמידים בהקבצה גבוהה . ( ממצאי מחקר זה מצביעים על כך שבתקופה הסמוכה ללימודים בהקבצה , הערכתם העצמית האקדמית של התלמידים בהקבצה הנמוכה הייתה נמוכה יותר מזו של תלמידי ההקבצה הגבוהה . כעבור שלוש שנים נמצא שההערכה העצמית האקדמית של התלמידים בשתי הקבוצות ירדה ( כיתות זש–טש , ( וכי הירידה הייתה משמעותית יותר בקרב התלמידים שהיו בהקבצה הגבוהה . ממחקר זה עלה אם כן שכעבור שלוש שנים , הערכתם העצמית האקדמית של התלמידים בהקבצה הנמוכה הייתה גבוהה יותר מזו של התלמידים בהקבצה הגבוהה . הסיבה לכך יכולה להיות העובדה שהתלמידים הפסיקו להשוות את עצמם לתלמידים בהקבצות הגבוהות והשוו את עצמם לתלמידים הלומדים איתם באותה הקבצה . ( Liu , Wang & Parkins , 2005 ) ממצא מעניין נוסף שעלה ממחקר זה הוא הקשר בין ההקבצה לבין מגדר . להשתייכות להקבצה נמוכה הייתה השפעה שלילית על בנות יותר מאשר על בנים . החוקרים משערים שבנות רגישות יותר מבנים להשוואה חברתית ולכן ייתכן שהן מושפעות יותר מהשתייכותן להקבצה הנמוכה . ( Liu , Wang & Parkins , 2005 ) חשוב לסייג ולומר שהמגמה העולה ממחקרים רבים אינה תומכת בממצאיהם של ליו וחובש , כי רוב המחקרים מדגישים את ההשפעות השליליות שיש לשיטת ההקבצות על התפקוד הרגשי חברתי של התלמידים בהקבצות נמוכות . ( Belfi Goos , De Fraine & Van Damme , 2012 ) ייתכן שההבדלים בין ממצאי מחקרים אלו נובעים גם ממדיניות חינוך שונה במדינות שנחקרו ( למשל , סינגפור לעומת ארצות הברית ואירופה . ( בלפי וחובש ( Belfi et al ., 2012 ) מסבירים גם כי בהשפעת ההקבצות על ההערכה העצמית של תלמידים מעורבים שני תהליכים פסיכולוגיים מנוגדים : השוואה בין קבוצות והשוואה בתוך קבוצות . שני התהליכים עשויים להעלות רגשות מנוגדים אצל תלמיד כלפי הישגיו בלימודים . תלמידים בהקבצה גבוהה עשויים להשוות את ההישגים והיכולות שלהם לאלה של תלמידים בהקבצות נמוכות יותר וכתוצאה מכך לחוש בטוחים יותר בהישגיהם וביכולותיהם האקדמיות , אך כשהם משווים עצמם לעמיתיהם השווים להם ביכולת או אף חזקים מהם , הם עלולים לחוות חוסר ביטחון בהישגיהם Belfi et al ., ) . ( 2012 תהליך דומה אך הפוך בכיוונו עשוי להתרחש בקרב תלמידים מהקבצה נמוכה . במילים אחרות , לקבוצת ההתייחסות של התלמידים יש באופן טבעי השפעה רבה על התפישה העצמית שלהם , אך מנגנון זה הוא מורכב מאחר שקיימות אפשרויות שונות למסגרות ההתייחסות שבהן עורכים התלמידים את ההשוואה החברתית : התלמידים בבית הספר או התלמידים בהקבצה . יש עדויות מחקריות לכך שקיימות דרכים יעילות להתמודד עם ההשלכות השליליות של החלוקה להקבצות על תפקודם הרגשי חברתי של ילדים בהקבצות הנמוכות ( וידיסלבסקי , . ( 2009 כך למשל נמצא שלשיטת ״ההקבצות הגמישות״ – לפיה תלמידים מכיתה אחת או מכמה כיתות משויכים לקבוצה לפי רמת היכולת שלהם בתחום ספציפי , לתקופות לימוד קצרות ומשתנות – אין השלכות שליליות על התפקוד הרגשי חברתי של תלמידים בעלי יכולת לימודית נמוכה . ( Dub › , Dorval & Bessett , 2012 ) זאת ועוד , המחקרים מלמדים שההשלכות השליליות של שימוש בשיטת ההקבצות על התפקוד הרגשי חברתי של הילדים מוחלשות כאשר השיטה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help