sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:64

הקבצות הקבצות והסללות נמנות עם הדרכים הנפוצות ביותר שבאמצעותן מתמודדות מערכות חינוך עם שונויות קוגניטיביות בין תלמידים . על פי שיטות אלו תלמידים ממוינים על פי הישגיהם במקצוע מסוים ( הקבצה ) ( סבירסקי ודגן בוזגלו , ; 2001 וידיסלבסקי , ( 2009 או מקובצים ככיתה ( הסללה . ( הלמידה בהקבצה מכוונת בעיקר לקידום ההישגים הלימודיים של התלמיד ועוסקת פחות בהשפעות ההקבצה וההסללה על המצב הרגשי חברתי של התלמידים . ( Hallinan , 1994 ) הפרק הבא , ששונות קוגניטיבית ומימוש הפוטנציאל האקדמי בבית הספרש דן בהשלכותיהן של הקבצות והסללות על הישגיהם של התלמידים . כפי שניתן ללמוד ממנו , בתחום ההישגים , להקבצות עשויות להיות השלכות חיוביות על הישגי התלמידים , אם יישומן מתחשב בקריטריונים שמוצגים בפרק ומבוססים על הספרות האמפירית בתחום . בפרק זה אנו מבקשים להסב את תשומת הלב להשלכות שיש למבנים הארגוניים האלה על רווחתם הנפשית חברתית של תלמידים , במיוחד אלה הממוינים לקבוצת היכולת הנמוכה . יש לציין שמרבית המחקרים בתחום זה התמקדו בתלמידי חטיבות הביניים והחטיבות העליונות . מספר חוקרים סבורים כי ללא קשר לרמת הביצוע של התלמידים , השמה בהקבצות נמוכות מעבירה להם את המסר שכישוריהם נמוכים משל אחרים Marsh & Yeung , 1997 ; Oaks , ) . ( Rogers & Lipton , 2006 ; Pallas , Entwisle , Alexander & Stluka , 1994 אחד הקשיים המרכזיים הנובעים מלימוד בהקבצות הוא תרומתן לסטיגמטיזציה של התלמידים בהקבצות הנמוכות ולתחושותיהם כלפי נושא זה . ( Alpert & Bechar , 2008 ) תלמידים בהקבצה נמוכה עלולים לסבול מאובדן סטטוס חברתי ולפתח מוטיבציה נמוכה וגישות שליליות לבית הספר . ( Van Houtte , 2005 ) במחקר אורך שערכו פאלאס וחובש ( Pallas et al ., 1994 ) בקרב 756 תלמידים נמצא שלהקבצה בכיתה אש היו השלכות לטווח הרחוק על הישגיהם של התלמידים וכן כי הקבצות יכולות לעצב את הציפיות שאחרים משמעותיים , כגון הורים ומורים של הילדים , מטפחים כלפיהם . השמה בהקבצה נמוכה יוצרת מעגל של ציפיות שליליות נמוכות , המובילות לדימוי עצמי נמוך ולכישלון ( טלר , . ( 2003 לעומת זאת , במחקר של ניתוח מקרה שערכו אלפרט ובכר ( Alpert & Bechar , 2008 ) בחטיבת ביניים בישראל שבה נהוגה הקבצה נמוכה , התלמידים ציינו שאין להקבצות השפעות על רגשות כגון תסכול , מבוכה או אי נוחות . יש עדויות לכך ששיטת ההקבצות , במיוחד הקבצות של ילדים בעלי הישגים לימודיים נמוכים , עלולה לפגוע ברווחתם הנפשית חברתית ובהערכה העצמית שלהם הקשורה להישגים לימודיים ( עד כמה אני מוצלח בלימודים ומסוגל להתמודד עם משימות לימודיות Hofman , et al ., ) (? . ( 1999 ; Opdenakker & Van Damme , 2000 נמצא למשל שבבתי ספר שבהם היה שיעור נמוך יותר של לימוד בהקבצה , ההערכה העצמית של תלמידים בנושא לימודים הייתה גבוהה יותר מאשר בבתי ספר המרבים בהוראה בהקבצות . ( Liu et al ., 2005 ) במחקר אורך שנערך בקרב 1 , 600 תלמידים מ 23 חטיבות ביניים ( בני , ( 14-13 נמצא כי לתלמידים בהקבצות גבוהות הייתה הערכה עצמית גבוהה יותר לעומת תלמידים בהקבצה נמוכה במקצועות מתמטיקה , אנגלית ומדעים . ( Ireson & Hallam , 2009 ) ממצאים אחרים עלו ממחקר אורך שביצעו ליו

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help