sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:63

( 2000 ובאופן שלילי עם היעדרויות מבית הספר ואיחורים בהגעה ללימודים . כך למשל , במחקר אורך שנערך בהולנד בקרב 741 תלמידים מ 49 בתי ספר יסודיים מילאו תלמידי כיתות אש-הש שאלונים ועברו ריאיונות אישיים במטרה להעריך את הקשר בין תחושת השייכות שלהם לבית הספר ( שבאה לידי ביטוי בהיעדר תחושות בדידות למשל ) לבין הישגיהם בלימודים לאורך השנים . ( Palmen , Vermande , Dekovi & Van Aken , 2011 ) החוקרים מצאו שתחושת שייכות גבוהה לבית הספר ניבאה את הישגי התלמידים בבית הספר לאורך זמן . מחקר אחר מצא שילדים בלי חברים בבית הספר היו בסיכון גבוה לחוסר הסתגלות אליו . ( Yazejian , 1999 ) במחקר שנערך בישראל בקרב 36 תלמידים הנמצאים בסיכון לנשירה נמצא כי ככל שעולה תחושת השייכות למסגרת החינוכית , כן עולה רמת ההסתגלות אליה . תחושת השייכות באה לידי ביטוי בעמדות חיוביות כלפי בית הספר , ואף יצרה מוטיבציה להגברת ההישגים בלימודים ולהתנהגות ראויה ( טרומר , בר זוהר , וכפיר , . ( 2007 במחקר אורך שנערך בקרב 641 תלמידי כיתות גש עד וש בארצות הברית נמצא שתחושת שייכות לבית הספר הייתה גורם משמעותי בניבוי מוטיבציה והישגים . כן נמצא כי תחושת שייכות גבוהה מנבאת רמות גבוהות יותר של השתלבות רגשית וחברתית בבית הספר . ( Furrer & Skinner , 2003 ) היבט נוסף שהתברר כמשמעותי הוא שתחושת הילד בבית הספר קשורה למידת המקובלות שלו בחברת השווים , כלומר , בשאלה עד כמה הוא אהוד על חבריו וזוכה ליחס חיובי מצדם Guay et ) . ( al ., 1999 ; Wentzel , 2003 נמצא קשר חיובי בין מאפיינים אלו ובין ההישגים הלימודיים של ילדים בבית הספר Anderman & Freeman , 2004 ; Nangle & Erdley , 2001 ; Wentzel , ) . ( 2009 ; Whitlock , 2006 מחקר שעקב במשך שנתיים אחרי 242 תלמידים בכיתה וש מצא שרמה נמוכה יותר של קבלה בכיתה קשורה למצוקה רגשית ולהישגים נמוכים יותר בלימודים . ( Wentzel , Barry & Caldwell , 2004 ) תלמידים שמאמינים שחבריהם דואגים להם ותומכים בהם נוטים לעסוק בהיבטים חיוביים של חיי הכיתה , מציבים לעצמם מטרות לקידום הישגים בתחום הלימודים ומגיעים להישגים גבוהים יותר לעומת תלמידים שלא חווים תמיכה כזו . ( Goodenow , 1993 ; Wentzel , 1999 ) תפישה שלילית של היחסים עם קבוצת השווים מובילה למצוקה רגשית ולתחושת ניכור מפעילויות הכיתה . ( Wentzel , 1998 ) סקירת הספרות מצביעה על כך שהמצב הרגשי חברתי של הילד תורם להישגים הלימודיים שלו בבית הספר . עם זאת יש לזכור שלעתים המצב הרגשי הוא תוצר של חוויית לימודים שלילית קודמת ואי יכולת של התלמיד לעמוד בציפיות ובמטרות לימודיות של הוריו וסביבתו . מכאן החשיבות של בחינת הזיקות ההדדיות בין תפקוד רגשי חברתי לבין הישגים בלימודים . התמודדות עם שונות בהישגים והשלכותיהם על התפקוד הרגשי חברתי של תלמידים בחלק הקודם ראינו שיש השפעה הדדית בין מצבו הרגשי חברתי של הילד לבין הישגיו בלימודים . מכאן עולה כי דרכי התמודדות עם שונות בהישגים לימודיים של תלמידים בבית הספר אמורות להשפיע על התפקוד הרגשי חברתי של תלמידים ולהפך .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help