sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

פרק : 4 שונויות רגשיות חברתיות , השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודים המצב הרגשי חברתי של ילדים והישגיהם בלימודים משפיעים זה על אלה ומושפעים הדדית . מצב רגשי חברתי של ילד מתייחס לטווח רחב של רגשות כגון דאגות , חרדה ודיכאון וכן ליכולות חברתיות כגון כישורים בינאישיים , אמפתיה והבנה של הזולת . בהקשר של בית הספר , רווחה נפשית של ילדים מתייחסת גם להיבטים רגשיים וחברתיים שקשורים לחוויית הלמידה – למשל מוטיבציה ואהבת הלימוד , אהבת חידושים וסקרנות , ביטוי עצמי , תחושת שייכות וקבלה בקבוצת השווים – ומנגד היא כוללת למשל פחד מכישלון , תחושת אי מסוגלות , חוסר אונים , תסכול , שעמום וקנאה . פרק זה עוסק ביחסי הגומלין שבין המצב הרגשי חברתי של ילדים לבין הישגיהם בלימודים ובדרכים שבהן שני ההיבטים האלה מעצבים זה את זה . התפקוד הרגשי חברתי של הילד קשור במידה רבה למאפייניו האישיים . אלה כוללים מרכיבים גנטיים ותורשתיים שמשפיעים בין השאר על הטמפרמנט ומבנה האישיות שלו . מובן שגם גורמים סביבתיים במישור המשפחתי ( למשל הקשר בין הילד להוריו , הטמפרמנט ומבנה האישיות של ההורים , המצב הכלכלי של המשפחה , ( בבית הספר ( למשל הקשר בין הילד למוריו , הקשר בינו לבין עמיתיו לכיתה , האקלים בכיתה ובבית הספר ) ובהקשר החברתי הרחב ( למשל חשיפה לאירועים טראומטיים ) – משפיעים על רווחתו של הפרט . תפישה זו , לפיה רווחת הפרט מושפעת מגורמים אישיים וסביבתיים , מעניקה משמעות רבה להיבטים ביו סוציאליים בעיצוב התפקוד הרגשי חברתי וההתנהגותי של הפרט ( צימרמן , . ( 2010 כפי שכבר נכתב בפרק ששונויות ברקע המשפחתי ובמיצב החברתי כלכליש , המשפחה נמנית עם הגורמים המשפיעים המשמעותיים ביותר על מצבו הרגשי חברתי של הילד . גורמים רבים הקשורים למשפחה – בהם התקשורת בינו לבין הוריו ומידת החום והתמיכה המאפיינת את מערכת היחסים ביניהם – תורמים לרווחתו הנפשית של הילד ( צימרמן , . ( 2010 היבטים שליליים במערכת יחסים זו – התעללות והזנחה מצד ההורים , אלימות בין ההורים וכיוצא באלה – עלולים לפגוע ברווחתו הנפשית של הילד הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך Davidov ) . (& Khoury-Kassabri , 2013 כאמור , גם למיצב החברתי כלכלי של המשפחה ולסביבה שבה גדל הילד יש השלכות על רווחתו הנפשית . כפי שכבר ראינו , אצל ילדים שגדלים במשפחות עניות ניכרות יותר בעיות בהסתגלות החברתית לבית הספר . נמצא כי בין הגורמים המרכזיים המתווכים בקשר שבין המיצב החברתי כלכלי לבין רווחתו הנפשית של הילד יש למנות נגישות למשאבים כלכליים וחברתיים תרבותיים , אילוצים סביבתיים ( כגון הגירה או חשיפה לאירועים טראומטיים ) וכן השפעות פסיכולוגיות ( כגון לחץ הורי ) Bradley & Corwyn , 2002 ;) . ( Sznitman , Reisel & Romer , 2011

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help