sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:56

למשל ) התרחשה בעיקר במליאה , ותכיפות העשייה בתחום זה נמצאה קשורה להישגי השפה של הילדים . בנושא האלפבית עבדו הגננות עם הילדים בקבוצות , ללא קשר לרמת הילדים , ונמצא קשר בין תכיפות הפעילות הזאת לבין הבנת מערכת הכתב של הילדים . החוקרים לא צפו בפעילות של ״אחד על אחד״ בנושאי אוריינות . להערכתם ייתכן שבקבוצות הקטנות הגננות מצליחות להתאים הוראה לילדים וייתכן שבנסיבות של מליאת הגן הן מתקשות להגיע להוראה אישית . קונור וחובש בחנו את הדרכים היעילות להוראת ראשית קריאה . ממחקרם עולה כי ילדים ברמות שונות זקוקים להכוונה שונה לקידום ראשית הקריאה . לדוגמה , ילדים בעלי הישגים נמוכים בהבנת הנשמע מפיקים הרבה מהדרכה מכוונת מצד הגננת , ואילו ילדים בעלי הישגים גבוהים לומדים יותר מפעילות עצמאית . ( Connor , Morrison & Petrella , 2004 ) על בסיס הבנה זו פיתחו החוקרים אלגוריתם שמחשב את הזמן שעל הילד להיות מעורב בכל פעילות , את הקבוצה המתאימה לו ואת המידה הרצויה של מעורבות הגננת בפעילותו . החישוב מבוסס על הערכה של הגננת את הילד בפעילות יומיומית . החוקרים קוראים לתכנית שלהם ״הערכה לצורך הוראה״ . ( Assessment to Instruction - A 2 i ) ההערכה של המורה פשוטה ומתבצעת לעתים קרובות . בהתאם להערכה המשתנה המחשב מתכנן לכל ילד את הפעילות בקבוצות , לבד או עם הגננת . בסדרה של מחקרי התערבות השוו קונור וחובש הישגים של ילדים שלמדו בהוראה מותאמת אישית עם הישגים של ילדים שלמדו בהתאם לתכנית הלימודים הרגילה בכיתה אש . החוקרים מצאו שהתאמה של דרך הוראת הקריאה ( עבודה עצמית והוראה בקבוצה קטנה ) לילד בהתאם ליכולות השפה וכישורי האלפבית שלו משמעותית מאוד בקביעת הישגיו בסוף כיתה אש . החוקרים הצביעו על יתרון לגישת ההערכה לצורך הוראה שבה המורה מנחה כל ילד ברמה אישית או קבוצתית בפעילות הקשורה במערכת הכתב או השפה Connor , Morrison , ) . ( Schatschneider , Toste , Lundblom , Crowe & Fishman , 2011 יתר על כן , החוקרים אף הראו שילדים בעלי אוצר מילים דל שהשתתפו בתכנית השוו בסופה את הישגיהם בתחום השפה לאלה של ילדים בעלי אוצר מילים עשיר Connor , Morrison & Underwood , ) . ( 2007 קשה בשלב זה לקבוע אם הגישה של הערכה המכוונת להוראה מציעה פתרון ליישום יחס שונה לכל ילד במסגרות החינוך . המחקרים של קונור וחובש מתמקדים בתחום של שפה ואוריינות . דרוש מחקר נוסף כדי לקבוע האם הם רלוונטיים לתחומי ידע אחרים . כיצד יכולות גננות לבצע הערכה יעילה של ילדי הגן , הערכה שאינה כרוכה בבחינות יומיומיות או בלחץ על הילד ? איך עליהן לתכנן את פעילותן כדי לעבוד עם מגוון ילדים וצרכים ? כיצד כדאי להתייחס לשונות בתחום הרגשי חברתי באופן שיביא בחשבון גם את הפן הלימודי ? כיצד נכון לקדם הישגים בלימודים מבלי לזנוח את הכישורים החברתיים ? אחת התשובות היא סיוע לגננות בנושאים אלה . ראוי לפנות להן זמן לצורך התבוננות ותכנון פעילות . חשוב להדריך אותן באופן עקבי ומקצועי בנושאים אלו . גננות בודדות יחסית בגן וייעוץ תכוף ועקבי מיועצת עשויים לסייע להן להתפנות ולשוחח עם אדם מקצועי בנושאים אלו , לקבוע מדיניות , לעבוד עם הילדים ולאמוד את יעילות פעילותן בהערכות חוזרות . ברור שבזמננו , כשידוע שהתפתחות הילדים בגיל הרך משמעותית ביותר להתפתחותם , עלינו לשאוף לפתח דרכים להתמודדות עם

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help