sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:54

שיפור ברמת השפה ובתחום ההתנהגותי חברתי ויתרון מובהק של קבוצת ההתערבות על קבוצת ההשוואה . עם זאת , בכיתה אש היטשטשו ההבדלים האקדמיים בין שתי הקבוצות . אמנם פחות ילדים מקבוצת ההתערבות נשארו שנה נוספת בגן , אך השוואת ההישגים של הילדים בשתי הקבוצות לא לימדה על יתרון לקבוצת ההתערבות בתחום האקדמי או ההתנהגותי . החוקרים סבורים שכדי לשמר את היתרון הילדים היו צריכים להמשיך ולקבל חיזוק בתחומי התוכן . ממצא מעניין במחקרם הראה שככל שהילדים שהשתתפו בתכנית היו צעירים יותר , הם התקדמו יותר . בורגר ( Burger , 2010 ) סקר מחקרים שהעריכו את ההשפעה של תכניות התערבות על קידום הישגים של ילדים ממיצבים שונים כמה שנים אחרי סיום התכנית ובחנו את היציבות בהשפעת התכנית על הישגיהם בלימודים . אמנם סקירת התכניות הראתה שככל שהמיצב של הילדים היה נמוך יותר , כך תכנית ההתערבות תרמה יותר לקידומם , אך התברר שרוב ההתערבויות היו יעילות בקידום ההישגים של ילדים ממיצב נמוך בטווח הקצר ופחות מצליחות בקידום הישגים בטווח הארוך . בסיכום מעריך בורגר שלמרות ההצלחה היחסית של התכניות בטווח הקצר , קשה מאוד לסגור פערים בין הישגים של ילדים ממיצבים שונים , והוא מדגיש גם שבחינת יעילות של תכניות לאורך זמן תלויה במשתנים שאותם החוקרים בוחנים . חשוב לשים לב מה בודקים יותר – הישגים או תפקוד כללי יותר בחיים . ריינולדס , טמפל , רוברטסון ומן ( Reynolds , Temple , Robertson & Mann , 2001 ) העריכו את ההשפעה של תכנית התערבות מקיפה שנערכה בגנים ממיצב נמוך בשיקגו 989 ) ילדים ) על חיי הילדים 15 שנים מאוחר יותר . תכנית ההתערבות הייתה רחבה וכללה התייחסות להיבטים חינוכיים ובריאותיים בבית המשפחות , תכניות התערבות אינטנסיביות בתחום הלימודי בגנים מגיל שלוש והמשך תכניות בבית הספר היסודי עד גיל תשע . כשהמשתתפים בתכנית היו כבני עשרים , החוקרים העריכו אצלם משתנים מרכזיים בקביעת הסתגלות יעילה . בהשוואה לקבוצת הביקורת , שכללה צעירים מרקע דומה בשיקגו שלמדו מגיל שלוש במסגרות החינוך הרגילות , אחוז הנשירה בקרב משתתפי התכנית היה נמוך יותר , גם האחוז של אלה שנאלצו לחזור על שנה ( ״נשארו כיתה״ ) וגם מספר הילדים ששולבו בחינוך המיוחד היו נמוכים יותר , ולעומת זאת , מספרם של מסיימי הלימודים העל יסודיים היה גבוה יותר . אצל משתתפי התכנית נצפתה גם פחות התנהגות עבריינית . גם ליפסי וחובש ( שם ) מצאו ששיעור בני הארבע ממיצב נמוך שהשתתפו בתכנית התערבות אינטנסיבית בגן ו״נשארו כיתה״ היה נמוך יותר . מעניין לציין גם שהחוקרים מדווחים כי בקבוצת ההתערבות ילדים רבים יותר אובחנו כבעלי צרכים מיוחדים . יש חשיבות לאבחון זה , מפני שהמאובחנים התחילו לקבל תמיכה ממוקדת בצורכיהם כבר מגיל צעיר . תמיכה מגיל צעיר בצרכים מיוחדים עשויה להיות משמעותית ביותר להתפתחות ילדים ולהישגיהם העתידיים . הושטטר וטקלה ( Hausst › tter & Takala , 2013 ) השוו את מספר הילדים שמוגדרים בעלי צרכים מיוחדים במהלך שנות בית הספר בפינלנד לעומת נורווגיה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help