sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

בתחום ההתנהגות וההבנה החברתית מדווח המחקר על התערבויות שמטרתן לקדם את כישוריהם של ילדים צעירים ממיצב נמוך . טנקרסלי , קמפס , מנסינה ו ויידינגר Tankersley , ) ( Kamps , Mancina & Weidinger , 1996 למשל עבדו עם ילדים ממיצב נמוך שהגננות זיהו כנמצאים בסיכון לקשיי התנהגות . הגננות בקבוצת ההתערבות עבדו הן עם כל הכיתה והן בקבוצות קטנות על נושאים של שיתוף פעולה , חיבה , קשר ואכפתיות . הילדים שהשתתפו במחקר קיבלו פעילות נוספת בקבוצות קטנות . בפעילויות אלו הגננת דנה ופעלה עם הילדים בתחומים של חלוקה עם אחרים , משא ומתן , התפשרות וכוש . החוקרים הראו שבעקבות התכנית ניכר אצל הילדים בקבוצת ההתערבות יתרון בהתנהגות ובהבנה החברתית בהשוואה לילדים בקבוצת ההשוואה . בישראל פותחה תכנית א . י . ר . ה , שנועדה לקדם בקרב ילדי גן יכולת עמידות במצבי לחץ והופעלה בקרב ילדים ממיצב נמוך . במהלך התכנית הילדים מתוודעים למגוון דרכי התמודדות עם מצבי לחץ ובודקים את מידת התאמתן של דרכים אלו למצבים שבהם הם נתקלים בחייהם . הדבר מקדם את נטייתם של הילדים הרכים להתמודד עם מצבי קושי ומשבר . החוקרים מצאו שיפור באופני הביטוי הרגשי של הילדים בעקבות ההשתתפות בתכנית . זאת ועוד : במדידות שנערכו בקרב הגננות וההורים דווח על שיפור ביעילות התנהלותם של הילדים במגוון מצבי חיים . ( Israelashvili & Wegman-Rozi , 2003 , 2005 ) כפי שכתבנו במהלך הפרק , תפישה שלפיה ההתפתחות האקדמית וההתפתחות הרגשית חברתית של ילדים צעירים שלובות זו בזו עודדה פיתוח תכניות שמתייחסות בו זמנית לפנים שונים בהתפתחות ילדים צעירים . ניקס , דומיטרוביץש וגיל למשל Nix , Bierman , Domitrovich ) (& Gill , 2013 בחנו את יעילותה של תכנית התערבות משולבת של , Head Start REDI המיועדת לקדם ניצני אוריינות וכישורים חברתיים של ילדי גן ממיצב חברתי כלכלי נמוך באמצעות פעילויות שהמחקר הוכיח את יעילותן . הפעילויות לקידום ניצני אוריינות והכישורים החברתיים שולבו בתכנית הלימודים הרגילה בגנים . בתחום ניצני האוריינות לדוגמה , הגננות יישמו קריאת ספרים בדיאלוג עם הילדים באמצעות סדרות של שאלות וגירויים שהוכח כי הם מקדמים אוצר מילים , הבנת סיפור וכישורי לשון . ( e . g ., Wasik , Bond & Hindman , 2006 ) בתחום החברתי , הגננות הפעילו בגנים את תכנית ה PATHS שבה הן פועלות עם הילדים בגן בנושאים חברתיים כמו חלוקה עם אחרים , איפוק , משא ומתן ושליטה עצמית . החוקרים בחנו את יעילות התכנית המשולבת ומצאו כעבור שנה שהיא יעילה בקידום עניין בלמידה , הישגי קריאה והתנהגות חברתית . מעניין היה להיווכח שהמידה שבה הילדים התקדמו בכישוריהם החברתיים במהלך התכנית בגן ניבאה הישגים בלימודים – הישגים שמעבר לאוצר מילים וניצני אוריינות – שנה לאחר מכן . החוקרים טוענים שהממצאים האלה מדגישים את הקשר שקיים אצל ילדים ממיצב חברתי כלכלי נמוך בין הכישורים הרגשיים חברתיים לאלה האקדמיים . ליפסי וחובש , ( Lipsey et al ., 2013 ) בחנו את יעילותה של תכנית מקיפה שיושמה במסגרת מעונות יום בטנסי ומטרתה לקדם מוכנות לבית הספר אצל ילדי גן בני ארבע ממיצב חברתי נמוך . במסגרת התכנית למדו הילדים יום לימודים ארוך בכיתות של עד 20 תלמידים , עם שני אנשי צוות ותכנית לימודים מובנית באוריינות ומתמטיקה . בסוף שנת הלימודים מצאו החוקרים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help