sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:51

ילדים לאימהות משכילות פחות , שהכנסתן נמוכה , ניכרים כישורים חברתיים נמוכים יותר כבר בגן . ( Downer & Pianta , 2006 ; Morris & Gennetian , 2003 ) ברופי הרב , ניבר וסטולק למשל , ( Brophy-Herb , Lee Nievar & Stollak , 2007 ) ביקשו מאימהות לדרג את הכישורים החברתיים של ילדיהן ומצאו קשר בין רמת ההכנסה וההשכלה של האם לבין רמת הכישורים החברתיים שהן מייחסות לילדיהם . חוקרים הניחו שחוויות ילדות בבתים ממיצב נמוך ( למשל ריבוי קשיים ומתחים ) משפיעות על הדרך שבה ילדים מבינים מצבים חברתיים , והבנה מוטית זו היא שמובילה לקשיי התנהגות . ( Pettit , Harrist , Bates & Dodge , 1991 ) החוקרים משערים שהילדים מהמיצב הנמוך מתקשים יותר בפירוש נכון של רמזים חברתיים , סובלים מרגישות יתר וחוששים לעתים קרובות , גם במצבים לא מסוכנים , שהאחרים עוינים כלפיהם ומתכוונים להרע להם . זיו וסורונגון ( Ziv & Sorongon , 2011 ) חקרו 196 ילדים בני 5-4 מרקע חברתי כלכלי נמוך . הם הציגו לילדים תמונות של מצבים חברתיים שבהם ילד פוגע בגיבור הסיפור ( לדוגמה , ילד שופך את המיץ של גיבור הסיפור ) או שני ילדים דוחים את גיבור הסיפור ( לדוגמה , ילד מבקש להצטרף לילדים שמשחקים בקוביות והם לא מקבלים אותו . ( הסיבה להתנהגות העוינת כלפי הגיבור בסיפורים היא מקרית ( ללא כוונה לפגוע ) או לא ברורה ( לדוגמה , הילדים לא עונים לילד שמבקש להצטרף אליהם למשחק . ( במסגרת המחקר רואיינו הילדים ונשאלו מה הם היו עושים לו היו במצבו של הילד . החוקרים קודדו את התגובות שהילדים הציעו לתגובות מתאימות , לא מתאימות או תוקפניות . ככל שרמת המיצב של הילדים הייתה נמוכה יותר , כך הם הציעו פחות פתרונות יעילים . מעניין שדווקא ילדים שנתפשו על ידי הגננות כאגרסיביים היו אלה שראו תגובות תוקפניות כיעילות . ברופי הרב וחובש ( 2007 ) מצאו שאצל ילדים שמגיעים מבתים במיצב נמוך , בהם גורמי לחץ רבים יותר , קיים קושי בהתנהגות החברתית כשהם הולכים לגן עם ילדים שיש להם קשיי התנהגות . כשהם בגן עם ילדים בעלי כישורים חברתיים טובים , הגננות מדווחות על פחות בעיות התנהגות מצדם . אפשר ללמוד מכך על ההשפעה שיש לשונות במיצב על התנהגות חברתית של ילדים ובה בעת להיווכח מה עשוי למתן את הקשר הזה . החוקרים טוענים שייתכן שאם ילדים ממיצב נמוך ישולבו מעט יותר בגנים עם ילדים ממיצב גבוה יותר , התנהגותם החברתית תהיה מסתגלת יותר . לסיכום , נראה כי ילדים ממיצב נמוך מציגים כבר מינקות הישגים נמוכים בתחומי השפה , האוריינות והחשבון , וההבדלים האלה מתרחבים עם העלייה בגיל . סקירת המחקר הראתה כי הישגי הילדים קשורים למידת החשיפה שלהם לגרייה אקדמית ולאינטראקציות אקדמיות . החוויות האקדמיות בבתיהם של ילדים צעירים ממיצב נמוך דלות יותר מאלה שבבתיהם של ילדים ממיצב בינוני . עם זאת , אפשר לשאוב עידוד מן העובדה שאופי האינטראקציות בין מבוגרים לבין ילדים מנבא את ההישגים האקדמיים של הילדים , מעבר למיצב של המשפחה , מפני שהיא מותירה מקום למערכת ״לפצות״ על חלק מהשלכות המיצב הכלכלי ולפעול לצמצום הפערים כבר בשלבים הראשונים והחשובים כל כך של החיים . כפי שראינו , גם התפתחותם

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help