sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:49

גן בעלי הישגים נמוכים , בינוניים וגבוהים בקבוצות הומוגניות . לילדים בעלי הישגים בינוניים משך הפעילות שהתאים היה שעה ביום . החוקרים מצאו שלקידום ילדים בעלי הישגים נמוכים , פעילות בקבוצות הומוגניות צריכה להיות תכופה אך משך כל מפגש צריך להיות קצר יחסית . לסיכום , פעילות בקבוצות קטנות מסייעת ליותר ילדים להיות שותפים בפעילות בגן , אך חשוב לבחון את דרכי החלוקה לקבוצות . מהתבוננות במחקרים הבוחנים את יעילות הפעילות בקבוצות הומוגניות עולה כי לחלוקה זו אין השפעה דומה על ילדים ברמות השונות , ודווקא הילדים ברמה הנמוכה נשכרים פחות מהפעילות בקבוצה הומוגנית . בחינת היתרונות והמורכבות של עבודה בקבוצות בגיל הרך מחייבת מחקר נוסף ( כגון שילוב בין פעילות בקבוצות לבין משתנים של הילד ושל ההוראה – משך ההוראה , תכיפות המפגשים ועוד . ( חשוב להדגיש שבגנים יש גם מקום ללמידה אישית ( לדוגמה , עבודה עם ספר אלקטרוני או ערכות פעילות ממוחשבות , ( Korat & Shamir , 2007 ויש גם חשיבות ללמידה במליאה . לכן המלצה לפעילות המתאימה לשונות בין הילדים צריכה להיות שילוב של מסגרות ההוראה השונות . כלומר , אפשר לשלב בין דרכי ההוראה בהתאם לצורכי הלמידה ולמאפייני הילדים . מיצב חברתי כלכלי כגורם לשונות אקדמית , חברתית ורגשית בגיל הגן כפי שכבר ראינו בפרק הקודם , ששונויות ברקע המשפחתי ובמיצב חברתי כלכליש , משתנה מרכזי שנחקר רבות כקשור לשונויות בין ילדים כבר מהגיל הרך וכמנבא של הישגים אקדמיים וחברתיים הוא המיצב החברתי כלכלי של משפחת הילד . יש עדויות למכביר לכך שפערים בהישגים אקדמיים בין ילדים ממיצבים שונים בולטים כבר מגיל צעיר והם חריפים בהרבה מהפערים על רקע אתני או גזעי . ( Fernald , Marchman & Weisleder , 2013 ) כשילדים ממיצבים שונים מגיעים לגן , כבר קיימים ביניהם הבדלים ניכרים ברמת השפה , האוריינות והידע המתמטי שלהם Jordan , et al ., 2007 ; Jordan , Kaplan , Ramineni & Locuniak , ) . ( 2009 ; Lee & Burkam , 2002 ההשפעה המשמעותית ביותר של מיצב כבר בשלב הינקות היא על רכישת שפה ואוריינות , אך יש עדויות להשפעתו גם על תפקודי חשיבה ( זיכרון עבודה ותכנון למשל ) . ( Hackman , Farah & Meaney , 2010 ) פערים אלו מתרחבים עם העלייה בגיל ולכן יש חשיבות להכיר בהם בגיל צעיר ולתת להם מענה . לוי ( 2012 ) עקבה אחר ילדים דוברי עברית מכיתה אש ועד סוף בית הספר העל יסודי ומצאה שבתיכון התפקוד השפתי של תלמידים ממיצב נמוך דומה לזה של תלמידים בעלי לקות שפה ממיצב בינוני . החוקרת מצאה ששתי הקבוצות נבדלו מקבוצת הביקורת ( ילדים ממיצב בינוני שהתפתחותם תקינה ) לא רק בהישגיהן , אלא גם בעקומות הלמידה ובקצב הלמידה שלהן , ושהפערים הלכו והתרחבו בין ראשית בית הספר היסודי לבין בית הספר העל יסודי . ממצאים אלו מדאיגים ומלמדים על ההשלכות המתמשכות של מיצב נמוך . נראה שהמיצב פוגע בעצם בהתפתחות הילדים ואף עוצר אותה . ילדים שאין להם קושי מולד וגדלים בבתים ממיצב נמוך מתפקדים כמו ילדים שאובחנו כבעלי לקות למידה כבר בכיתה אש . יתר על כן : ילדים בעלי לקות למידה מאובחנת שקיבלו

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help