sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

ובבית הספר היסודי הישגיהם טובים יותר ושטף קריאתם מהיר משל חבריהם Stainthorp ) . (& Hughes , 2000 a , 200 b , 2004 ; Tafa & Manolitsis , 2008 מעניין ללמוד כיצד מבוגרים מתייחסים אל קוראים מקדימים בתחום השפה וכיצד הם עובדים איתם . מדיווחי הורים של קוראים מקדימים עולה כי לילדים האלה יש בבית התנסויות אורייניות חיוביות הנתמכות על ידי עושר גירויים , עזרה ותמיכה רגשית ואקדמית של ההורים . ( Stainthorp & Hughes , 2004 ) כדי ללמוד על המאפיינים הייחודיים של התנהגות הורים כלפי קוראים מקדימים בתחום השפה , חקרו בסר וארם ( Besser & Aram , 2014 ) את הדרך שבה הורים מסייעים לילדיהם לכתוב : . 1 לקוראים מקדימים בגיל הגן . 2 לילדים מושווי גיל ( עמיתים מהגן ) . 3 לילדים בוגרים יותר ( בכיתה אש או בש ) המושווים ברמת הקריאה לקוראים המקדימים . החוקרות מצאו כי הורים לקוראים מקדימים נבדלים מהורים לילדים באותו גיל והורים לילדים באותה רמת קריאה באופי התיווך במשימות כתיבה משותפות . בתחום האורייני , הורים לקוראים מקדימים תיווכו ברמה גבוהה המעודדת את הילד לפרק בעצמו את המילה לצלילים ולקשר בין הצליל לאות המתאימה לה . הם גם עודדו את ילדיהם לכתוב את האותיות בעצמם . מאפייני התיווך שלהם בתחום האורייני היו דומים לאלה של הורים לילדים מושווי רמה מבחינה אוריינית וגבוהים ממאפייני התיווך של הורים לילדים מושווי גיל . בתחום הרגשי , הורים לקוראים מקדימים קיימו יותר דיאלוגים עם ילדיהם והעניקו להם תחושת מסוגלות רבה יותר לעומת הורים בשתי הקבוצות האחרות . בנוסף לכך הם הרחיבו יותר בשיח , דנו עם ילדיהם יותר בתוכן של הטקסט ועודדו את ילדיהם להשתמש בפונקציית חשיבה גבוהה ( כמו יחסי סיבה ותוצאה , הכללות או השערות ) יותר מאשר שתי הקבוצות האחרות . בתחום החשבון , ילדים צעירים מתנסים ומעורבים בבתיהם במגוון חוויות , ישירות או עקיפות . אולם המחקרים המעטים שעסקו בנושא זה מצביעים על כך שהורים מדווחים על תדירות נמוכה יותר של עיסוק משותף בחשבון בהשוואה לתדירות שעליה הם מדווחים בנושא העיסוק בפעילויות אוריינות . נמצא כי הנאה ורגשות חיובים של ההורים כלפי מעורבותם בפעילויות חשבוניות עם ילדיהם הצעירים מנבאים את תדירות העיסוק המשותף בתחומים אלו בבית . רויטמן ( 2003 ) מצאה קשרים חיוביים בין מידת העניין שמגלות אימהות כלפי עיסוק בתחום החשבון והחשיבות שהן מייחסות לתחום זה לבין ההבנה החשבונית של ילדיהן בגיל הגן . ילדיהן של אימהות שמייחסות חשיבות רבה לעיסוק בחשבון ומגלות בו עניין הצליחו יותר בפתרון הבעיות בזמן האינטראקציה . האימהות גילו רגישות ליכולת של ילדיהן על ידי תקשורת יעילה וזורמת ועל ידי שאלות ברמה גבוהה . לסיכום , כבר מגיל צעיר ניכרת אצל ילדים שונות בפן האקדמי . מחקרים שמתבוננים באינטראקציות בין מבוגרים לבין ילדים צעירים מראים שאכן יש שונות בין הילדים , אך זו נובעת גם מההקשר שבו הילדים חיים וקשורה מאוד למבוגרים הנמצאים איתם באינטראקציה מתמדת . מהמחקרים המראים כיצד מתנהגים הורים לילדים צעירים שיש להם הישגים אקדמיים גבוהים ניתן ללמוד על אופיו של תיווך יעיל בתחומים אלו . הן בתחום האוריינות והן

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help