sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:45

שונויות בהישגים לימודיים תקופת הגיל הרך משמעותית בבניית תחושת העניין של הילדים בלמידה . תפישתם של ילדים את עצמם כלומדים משמעותית להנאה שלהם מהלימודים , להתנהגותם בבית הספר ולהישגיהם . תהליך הכניסה לבית הספר הוא זמן רגיש במיוחד בהתפתחות התפישה העצמית של ילדים את עצמם כלומדים . צשפמן , טונמר ופרוצשנו ( Chapman , Tunmer & Prochnow , 2000 ) מצאו שלעומת ילדים שהגיעו לבית הספר חדורי תפישה חיובית יותר של עצמם כלומדים , ילדים שהתחילו את כיתה אש כשהם חדורי תפישה שלילית יותר של עצמם כלומדים דיווחו על הנאה נמוכה מהלמידה והציגו רמת קריאה נמוכה יותר בסוף כיתות אש , בש וגש . התייחסות להישגים האקדמיים בגיל הצעיר מתרכזת בעיקר בתחום השפה , ניצני אוריינות ( מכלול הידע על השפה הכתובה בטרם למדו קרוא וכתוב בצורה פורמלית ) ומתמטיקה . לכן יעמדו נושאים אלו במרכז חלק זה של הפרק . יש חשיבות להכרה בשונות האקדמית בין ילדים בגיל צעיר מפני שהכרה כזאת היא תנאי למתן מענה הולם שיסייע לילדים להגיע להישגים אקדמיים גבוהים ולתפישה חיובית של עצמם כלומדים . יש עדויות רבות לכך שבהישגים אקדמיים של ילדים קיים רצף בין הגיל הצעיר לבין בית הספר . ילדים שיש להם הישגים גבוהים יותר בילדות המוקדמת ממשיכים להציג הישגים גבוהים יותר גם בבית הספר . הרצף בהישגים האקדמיים בא לידי ביטוי במגוון תחומים . בתחום השפה מצאו ברטל פוקורני וחובש ( Bartl-Pokorny , et al ., 2013 ) שאוצר מילים בשנה השנייה לחיים מנבא הבנת הנקרא בגיל שלוש עשרה . בדומה לכך , ניצני אוריינות של ילדי גן מנבאים הישגים בקריאה וכתיבה בתיכון . ( Whitehurst & Lonigan , 2002 ) יש עדויות גם לרצף בהישגים בחשבון בין הגן לכיתה אש Bossaert , Doumen , Buyse & Verschueren , 2011 ; Jordan , ) ( Kaplan , Locuniak & Ramineni , 2007 וכן בין הגן לכיתה גש Geary , Bailey & Hoard , ) . ( 2009 ; Jordan , Glutting & Ramineni , 2010 גשורדן וחובש ( Jordan , et al ., 2010 ) עקבו אחר ילדים מהגן עד כיתה גש והראו שתפישת המספר בסוף הגן ניבאה את הישגי הילדים במהלך השנים עד כיתה גש . כוח הניבוי של תפישת המספר בגן לא קטן עם השנים וניבא בעיקר יכולת פתרון בעיות בכיתה גש . דוגמה מעניינת לשונות בין ילדים בהקשר האקדמי , היא התעניינותם בשפה הכתובה . ילדים מפגינים שונות במידת התעניינותם בשפה בכלל ובשפה הכתובה בפרט . קוראים מקדימים הם ילדים שמגלים עניין רב במערכת הכתב ושלמדו לקרוא ללא הנחיה פורמלית לפני כניסתם לבית הספר . ילדים אלו אינם מוגדרים כילדים מחוננים אלא כבעלי עניין ויכולות גבוהות בתחום השפה . יש עדויות לכך שהם שומרים על יתרונם בתחום השפה גם במעבר מהגן לבית הספר , 8 הרצף בהישגי האוריינות נמצא בשפות שונות לדוגמה , פינית מגן לכיתה אש Lepola , Poskiparta , Laakkonen ) , (& Niemi , 2005 פלמית מגן לכיתה אש , ( Bossaert , Doumen , Buyse & Verschueren , 2011 ) סינית מגיל 4 עד , ( Zhang , Tardif , Shu , Li , Liu , McBride-Chang , Liang & Zhang , 2013 ) 9 אנגלית מגן חובה לכיתה אש , ( Piasta , Petscher & Justice , 2012 ) עברית מגן לכיתה בש , ( Aram , 2005 ) ערבית מגן לכיתה אש Aram , ) , ( Korat & Hassunha Arafat , 2013 צרפתית מגן לכיתה הש Costa , Perdry , Soria , Pulgar , Cusin &) . ( Dellatolas , 2013

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help