sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

חברתיים . אוונס ( 2001 ) מציינת שמבוגרים צריכים לזהות ביישנות אצל ילדים כבר בגיל צעיר ולהגיב בדרך שתסייע לילדים לתפקד בדרך מיטבית . היא מתארת אסטרטגיות יעילות בפעילות עם ילדים ביישניים בגן . היא ממליצה לגננות להפחית מצבים של מבוכה או חוסר ודאות ולתת לילדים מספיק זמן להגיב . בנוסף לכך היא מציעה להרבות במשחקים של דיבור ברצף או בשרשרת , המקלים על השתתפותם של הילדים , וכן בפעילויות של קריאת ספרים שבהם הילדים יכולים להישען על העלילה . מן הבחינה החברתית אוונס טוענת שחשוב ליצור עבור הילד הביישן מצבים של ״חבר טוב״ , ושהגננת יכולה לעודד חברויות . ילדים ביישנים רגישים לחיזוקים ומרוויחים מהם יותר מילדים לא ביישנים . באינטראקציה של גננת עם ילד ביישן חשוב לחייך ופחות לנעוץ מבטים מלאי ציפייה . התנהגות לא מילולית כגון חיוכים אקראיים מסייעת לילדים ביישנים להרגיש בטוחים יותר Rotenberg , Eisenberg , Cumming , ) . ( Smith , Singh & Terlicher , 2003 עם זאת חשוב להיזהר גם בגן מהגנת יתר על הילדים הביישניים . ( Burgess , Rubin , Cheah & Nelson , 2005 ) להורים יש השפעה רבה על הסתגלותם של ילדים ביישנים . מחקרים מראים שהורים לילדים ביישנים נוטים לכוון אותם ולהגן עליהם . התנהגות הורית כזו בילדות המוקדמת אינה מקדמת את הילדים להתנהגות פתוחה ואסרטיבית בגיל מאוחר יותר אלא מעצימה את ביישנותם עוד יותר . ( Degnan , Henderson , Fox & Rubin , 2008 ) קופלן וחובש למשל Coplan , et al ., ) ( 2008 מצאו שאצל ילדים לאימהות חרדות שהגנו על ילדיהן יתר על המידה , הקשר בין ביישנות הילדים לבין קשיים בהסתגלותם לגן היה חזק יותר מאשר אצל ילדים ביישנים לאימהות בטוחות שהעניקו לילדיהן עצמאות רבה . ראפי , קנדי , אינגרם , אדווארדס וסוויני Rapee , Kennedy , ) ( Ingram , Edwards & Sweeney , 2005 בחנו את יעילותה של תכנית התערבות חינוכית שבה למדו הורים לילדי גן ביישנים להיות בטוחים ותומכים ולהימנע מהגנת יתר על ילדיהם . ההורים השתתפו בשש פגישות קבוצתיות שבהן החוקרות שוחחו איתם על ביישנות והתכנסות של ילדים ומשמעותן ודנו איתם בהתנהגות הורית מתאימה לילדים ביישנים במגוון מצבים , בכלל זה המעבר לבית הספר . ההתערבות לא שינתה אמנם את מידת ההתנהגות הביישנית של הילדים אך היא הייתה יעילה בהפחתת מידת החרדה שלהם . לסיכום , ילדים שונים זה מזה ביכולת הביטוי העצמי שלהם , ויכולת זו מנבאת הישגים אקדמיים וחברתיים . ילדים בעלי יכולת ביטוי עצמי נמוכה , ילדים ביישנים , מגיעים להישגים נמוכים יותר בלימודים וחווים קשיים בתקשורת . הם חווים פחות התנסויות שפתיות הן בהקשר האקדמי והן בהקשר החברתי . ערנות לביישנות של ילדים כבר בגיל הרך היא חשובה , שכן מבוגרים משמעותיים עשויים , באמצעות התנהגות מתאימה , לקדם את תפקודם של ילדים כאלה בתחום האקדמי והחברתי . יצירת מצבים נוחים ובהירים , סיוע ביצירת קשרים חברתיים , תמיכה ( אך לא הגנת יתר ) ומתן חיזוקים רבים וברורים מסייעים לילדים ביישנים . התנהגויות כאלה מצד המבוגרים מסייעות לילדים לפתח דפוסי תקשורת יעילים ולהגיע להישגים טובים יותר .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help