sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

חוקרים העריכו את משמעותה של הביישנות להתפתחותם של ילדים . מן ההיבט האקדמי , רמת השפה של ילדים ביישנים נמוכה יותר . ( Evans , 2010 ) הקשר בין ביישנות לבין אוצר מילים ניכר כבר מינקות ( Prior et al ., 2008 ) ונמשך גם בגן ובבית הספר היסודי . אוונס Evans , ) ( 2010 מדגישה שהקשרים שליליים אך לא חזקים . כלומר , לילדים ביישנים יש כישורי שפה פחות מפותחים , אך אין להסיק מכך שיש להם קושי בשפה . לטענתה , התפתחות השפה של ילדים ביישנים איטית יותר אך לא במידה פתולוגית . לדבריה , סביר שהאיחור נובע מההתנסות השפתית המעטה יחסית של ילדים אלה , שכן שפה מתפתחת תוך כדי התנסות . נמצאו גם קשרים שליליים בין ביישנות לניצני אוריינות בגיל חמש ( Spere & Evans , 2009 ) וקשרים שליליים מתונים בין ביישנות לבין הישגים במתמטיקה בגיל ארבע-חמש Dobbs , Doctoroff , Fisher ) . (& Arnold , 2006 אוונס ( 2010 ) מציינת שמדובר בקשרים שליליים מתונים אך יציבים . ייתכן שהם קשורים להשתתפות בקבוצה , שיתוף פעולה עם הגננת ונכונות להתנסות . כבר משנות הילדות המוקדמת שלהם ילדים ביישנים שותפים פחות באינטראקציות שפתיות עם מבוגרים ועם ילדים אחרים . יתרה מזאת , לילדים ביישנים יש לעתים קרובות הורים ביישנים , כך שכל המשפחה מעורבת פחות בפעילות שקשורה בשפה . בגן , ילדים ביישנים משתתפים בפעילויות לעתים רחוקות וכשהם משתתפים הם אומרים מעט . גננות נוטות לפנות לילדים ביישנים בשאלות סגורות שדורשות מהם לתרום מעט לשיח . ( Evans , 2001 ) גננות פונות לעתים קרובות לילדים חברותיים ואלה אכן מפגינים רמת שפה מפותחת יחסית לבני גילם Lee , Chang- ) . ( Song & Choi , 2007 אוונס ( Evans , 2001 ) מבהירה שמכיוון שיש עדויות רבות לקשרים בין כישורי שפה לבין הישגים אקדמיים ומכיוון שמידת ההשתתפות של ילדים בפעילויות במסגרת החינוך קשורה להישגיהם , ביישנות מהווה גורם סיכון להישגים אקדמיים נמוכים . בהיבט החברתי , לילדים ביישנים יש פחות כישורי תקשורת . בתצפית על מאפייני ההתנהגות החברתית של ילדים ביישנים בני חמש מצאו רובין , דניאלס , ביירנס וברים Rubin , Daniels ) ( Beirness & Bream , 1984 שהילדים נטו לפנות למבוגר לצורך פתרון בעיות חברתיות וניסו פחות לפתור את הקשיים בעצמם . הם ידעו פחות כיצד למשוך את תשומת לב חבריהם בדרכים יעילות וכיצד לעמוד על שלהם או לבקש מהחברים דברים שרצו . מכיוון שלילדים ביישנים יש כישורי תקשורת דלים יחסית , גם כשהם יוצרים מגע עם בני גילם , המגע הזה פחות יעיל לפעמים , והם חווים תסכול שמחזק אצלם עוד יותר את הנטייה להמעיט במגע ושיח חברתי . החוויות השליליות ומיעוט המגע החברתי עלולים להוביל לכישורים חברתיים דלים יותר , לפחדים , להתנהגות קורבנית ולבדידות רבה יותר בקרב ילדים ביישנים ומופנמים Rubin , ) . ( Coplan , Bowker & Menzer , 2010 למרות הרצף בנטייה לביישנות מהילדות עד הבגרות והמשמעויות הרחבות שיש לביישנות בגיל הרך , ביישנות היא תכונה הניתנת לשינוי ותפקודם של ילדים ביישנים תלוי בהתנהגות המבוגרים כלפיהם כבר בגיל הרך . צשאנג ( Chang , 2003 ) מצא שכאשר המורים אמפתיים וחמים כלפי ילדים ביישנים , הילדים מציגים יכולת חברתית גבוהה יותר וביטחון עצמי רב יותר במצבים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help