sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:42

מאשר ילדים פעלתניים מוחצנים . ילדים פעלתניים מוחצנים זקוקים ליותר תמיכה וכן להצבת חוקים וגבולות בדרך מכבדת ונינוחה . הם מגיבים קשה יותר לשליטה תקיפה של הוריהם . לסיכום חלק זה , מידת השליטה העצמית מנבאת הסתגלות והישגים . שליטה עצמית הדורשת עיכוב תגובה וחשיבה מנבאת הישגים אקדמיים ושליטה במצבים הדורשים יכולת איפוק , והתגברות על היצר מנבאת גם הסתגלות חברתית יעילה . חשוב להבחין כבר בשלב הינקות במידת השליטה העצמית של ילדים ולפעול איתם בדרך מיטבית . יחסם של מבוגרים חשוב במיוחד לילדים צעירים בעלי שליטה עצמית נמוכה . לילדים אלה הפעלת גבולות ברורה ומכבדת היא משמעותית במיוחד . התנהגות כזו מצד המבוגרים מסייעת לילדים לפתח דפוסי תקשורת יעילים ולהגיע להישגים טובים יותר . שונות ביכולת הביטוי העצמי בחלק הקודם בחנו את משמעותה של שליטה עצמית מבחינת הסתגלותם של ילדים צעירים המבטאים את התסכולים והצרכים שלהם בעוצמה , מתנהגים בצורה מוחצנת וחווים קושי בוויסות עצמי . בחלק הבא נתייחס לילדים החווים קשיים בביטוי עצמי ובמעורבות בחברה . נתמקד במיוחד בהסתגלותם החברתית של ילדים מכונסים יותר , המתקשים לבטא את עצמם ונחשבים ביישנים . נבהיר את חשיבות ההבחנה בביישנות של ילדים מהגיל הצעיר ובדרך היעילה יותר להתייחס לשונות זו . כבר מגיל צעיר , ילדים שונים אלה מאלה במידת המעורבות שלהם בחברה . אצל 90 % מהילדים ניכרת מדי פעם נטייה להתכנס . אפשר לראות בהתכנסות והתרחקות מהחברה התנהגות של שקט , עדינות והרהור , ואפשר לראות בהן היבטים של בדידות . ביישנות במגוון של מצבים היא תכונה בולטת אצל כ 15 % מהילדים Spere , Schmidt , Theall-Honey & Martin- ) . ( Chang , 2004 ביישנות של ילדים צעירים מתבטאת בנטייתם להשתתף פחות באינטראקציות חברתיות , להיראות או להביע את עצמם פחות , להירתע ממגע עם אנשים בכלל ועם אנשים חדשים בפרט . הביטוי המרכזי של ביישנות הוא תרומה מועטה לשיח – ביישניים מדברים מעט יחסית . ( Evans , 2010 ) מחקר של עשר שנים עקב אחר ילדים מאז שנות ילדותם המוקדמת ומצא עדויות לכך שביישנות נשארת תכונה יציבה באדם במהלך החיים . ( Evans , 2001 ) עבור פעוטות ביישניים , עצם הכניסה למסגרת חינוכית היא מאיימת , כי בשונה ממסגרת הבית , המסגרת החינוכית מפגישה אותם עם קבוצת ילדים ואנשי צוות שבתחילה גם אינם מוכרים להם . הם צריכים להסתדר בקבוצה ולהיות בקשר עם חברי הצוות . סביר להניח שהמפגש הזה מקשה עליהם ולכן נראים אצלם כבר מגיל צעיר התנהגויות של חרדה וקושי להסתגל למסגרת הגן . ( e . g ., Coplan , Arbeau & Armer , 2008 ) כבר בגן התנהגות ביישנית ומסתייגת של ילד גוררת התנהגות שלילית ודחייה מצד קבוצת השווים , ( Rubin , et al ., 2010 ) ובעקבות אלה יש עדויות במחקר לקשר בין ביישנות לערך עצמי נמוך כבר בגיל שבע Nelson , Rubin & Fox , ) . ( 2005

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help