sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

על השולחן בתגובה לתיפוף אחד מצד החוקר . תוצאות המחקר מעידות על כך שיכולת שליטה עצמית בשני המצבים קשורה להסתגלות חברתית יעילה יותר ולהישגים אקדמיים גבוהים יותר . שליטה במצבים שאינם כוללים רגשות ומצריכים בעיקר שליטה בחשיבה ובהתנהגות מנבאת הישגים אקדמיים , ואילו שליטה ברגשות מנבאת יכולות חברתיות . באופן טבעי ילדים בגיל הרך שונים אלה מאלה ברמות השליטה העצמית שלהם ובתדירות הופעתה של התנהגות מוחצנת שמתבטאת בהתפרצויות והתנגדות . כ 75 % מהילדים בני השנתיים עד שלוש חווים התפרצויות זעם , ומבוגרים הנמצאים בסביבתם ( הורים , אחים , מטפלות , גננות ) תופשים אותן כנורמטיביות . למרות מגוון של התנהגויות מוחצנות בחיי היומיום , בבית ובגן , רוב הילדים מסתגלים ומשתלבים היטב בסביבתם . ( Wakschlag et al ., 2007 ) הדרך שבה מבוגרים מגיבים לילדים בעלי מאפיינים שונים של שליטה עצמית ומוחצנות בילדות המוקדמת מנבאת את הסתגלותם החברתית העתידית של הילדים למסגרות החינוך ולחברה Belsky , ) . ( Bakermans-Kranenburg & van IJzendoorn , 2007 מעניין שהתנהגות ההורים משמעותית להסתגלות במידה שונה עבור ילדים שלהם רמות שונות של שליטה עצמית . מה מנבא אם כן התנהגות מוחצנת הכוללת אגרסיביות , התנגדות ופרובוקטיביות שחורגות מן המקובל ? מה בילד ובהוריו מנבא שונות הדורשת סיוע ? במחקר שבחן ילדים בני שלוש עד חמש בגן ושנתיים לאחר מכן , התמקדו החוקרים בהערכת אישיות הילדים , שליטתם העצמית ומידת הסתגלותם כפי שהיא באה לידי ביטוי במידת המוחצנות שלהם , ביכולתם לשתף פעולה ולבטא רגשות , ביציבותם הרגשית , בהתחשבותם באחרים ובפתיחותם בשתי נקודות הזמן שנבדקו . במקביל העריכו החוקרים בשתי נקודות זמן גם את התנהגות ההורים כלפי ילדיהם . הערכה זו כללה התייחסות לרצף שבין תמיכה בילד לבין שליטה בו . החוקרים בחנו את הפיקוח שההורים הפעילו על הילד , מספר החוקים וסוג המשמעת , מידת הענישה , כמות החיזוקים ומידת העצמאות שנתנו לילדם . החוקרים מצאו שככל שהייתה לילד יכולת שליטה עצמית נמוכה יותר והוריו נהגו בו שליטה קשה יותר בנקודת ההערכה הראשונה , כך הייתה התנהגותו מוחצנת יותר ופחות מסתגלת כשהיה בוגר יותר , בנקודת ההערכה השנייה . כלומר , גם אישיותו של הילד וגם התנהגות הוריו ניבאו את מידת מוחצנותו . ( Roskam , Meunier , Stievenart & Noel , 2013 ) השילוב שבין מאפיינים באישיות הילד ובהתנהגות הוריו כלפיו מנבא אפוא את הסתגלותו . סיפריאנו וסטיפר ( Cipriano & Stifter , 2010 ) מצאו שהתנהגות ממשמעת , בעלת אופי חיובי , של אימהות אל ילדיהן בני השנתיים ניבאה הסתגלות חברתית טובה יותר בגיל ארבע וחצי אצל ילדים מוחצנים עם פחות שליטה עצמית , אך לא אצל ילדים מופנמים בעלי שליטה עצמית גבוהה . החוקרים סבורים שההבדל נובע מכך שלילדים מופנמים יש יכולת שליטה עצמית טבעית והם מושפעים מאופייה של ההתנהגות הממשמעת של הוריהם ( חיובית יותר או פחות ) פחות 7 להגדרה של התנהגות מוחצנת רש הפרק ששונויות רגשיות חברתיות , השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודיםש .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help