sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

הברית מלמדות של 40 % מהילדים שנולדו לפני הזמן וגדלו בתנאים של עוני כרוני היו בגיל שלוש ליקויים בשני תחומי תפקוד לפחות . מחקר אחר מראה שלילדים שהוריהם עניים או שהוריהם חוו פגיעה כלכלית משמעותית יש סיכוי גבוה יותר לסבול מדיכאון , חרדה והתנהגויות אנטי חברתיות . ( Samaan , 2002 ) המושג של חוסן רגשי אצל ילדים קושר בין המיצב הכלכלי חברתי לבין הישגים בלימודים , כפי שמבטא זאת משה ישראלשווילי ( 2005 ) הדן בחשיבות ביסוסו של חוסן כזה כבר בשלבי החיים הראשונים . מי שניחן בחוסן רגשי ומי שיש לו המשאבים הנדרשים לטפח עמידות סיכוייו להצליח בלימודים טובים לאין ערוך לעומת מי שלא פיתח חוסן רגשי כזה . גם התפתחותו של חוסן רגשי תלויה מאוד במטען הרגשי שילדים מקבלים בבית , מטען הבא לידי ביטוי באיכות הזמן שמקדישים ההורים לשיחה , משחק או קריאה משותפים . לצורך השגת המטרות האלה נדרש שינוי בגישה של מערכת החינוך בכל הנוגע להגדרת תפקידיה , ובהתאם לכך מתבקש גם שינוי מהותי בתהליכי ההכשרה להוראה . בסופו של דבר , הגידול באי שוויון בהכנסות יוצר מעגל קסמים אכזרי : השקעה לא שוויונית בחינוך מרחיבה את הפערים החברתיים והכלכליים בין מיצבים שונים . פערים אלה מחמירים את אי השוויון בחינוך ומגבילים את יכולתם של ילדים ממיצבים נמוכים להגיע להישגים בלימודים . אי השוויון החברתי כלכלי מעמיק והוא פוגע בניעות החברתית , כך שפחות ופחות ילדים ממיצבים נמוכים יכולים לעלות במעלה הסולם החברתי ולפרוץ את מעגל העוני . במילים אחרות , העוני עובר בירושה מדור אחד למשנהו . בהקשר זה ראוי לשים לב לטענה של דיויד ברלינר שהעוני מציב מגבלות חמורות על מה שניתן להשיג באמצעות רפורמות בחינוך , ושאחד המפתחות להצלחתן של רפורמות כאלה הוא שיפור במצבן הכלכלי של משפחות עניות . ( Berliner , 2006 ) המלצות מן האמור בפרק נובעות מספר המלצות המובאות להלן : א . יש להמשיך לפעול באמצעות חקיקה להקצאה דיפרנציאלית של המשאבים הציבוריים המוקדשים לרווחת ילדים ולדאוג למימוש החוקים ויישומם במערכות הרלוונטיות . ב . יש להפעיל מגוון פעילויות העשרה חוץ קוריקולריות כדי לצייד ילדים ממיצבים נמוכים יותר במשאבים תרבותיים בלתי פורמליים שהמערכות מחוץ לבית הספר אינן מספקות להם . ג . יש לחזור להחלטה שעמדה ביסוד הקמתן של חטיבות הביניים , ולדאוג לכך שבמקומות שבהם הדבר מתאפשר , שיעור התלמידים ממיצב כלכלי נמוך לא יעלה על 40 אחוזים מכלל תלמידי בית הספר .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help