sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

מחוז וויק ( Wake ) שבצפון קרוליינה ( ארצות הברית , ( יישמה במשך למעלה מעשור תכנית חלוקה לבתי ספר ולפיה לא יהיו באף אחד מבתי הספר שלה יותר מ 40 % תלמידים ממיצב חברתי כלכלי נמוך . אמנם , התכנית חייבה הסעת תלמידים משכונה לשכונה – צעד שעורר בתחילה את זעמם של ההורים – אך בסופו של דבר הובילה לשיפור ניכר של כלל בתי הספר בעיר . יישום התכנית יצר מצב שבו לא היו יותר בתי ספר כושלים במחוז . ( Chen , 2012 ) ההשפעה של המיצב החברתי כלכלי על שונות בהתפתחות השפה למשל ( הבנה והפקה ) מתועדת היטב והיא ברורה ויציבה מאוד Hoff , 2013 ; Noble , McCandliss & Farah , ) . ( 2007 ; Noble , Wolmetz , Ochs , Farah & McCandliss , 2006 לילדים ממיצב נמוך יש מיומנויות שפה דלות בהשוואה לבני גילם ממיצב בינוני , והפער מתחיל להיווצר עם הפקת המילים הראשונות Fish & Pinkerman , 2003 ; Nelson , Welsh , Trup & Greenberg , ) . ( 2011 מבין מדדי השפה , עושר אוצר המילים הוא הרגיש ביותר למיצב . ( Hoff , 2013 ) פרננד , מרקמן ו וייסלר ( Fernald , Marchman & Weisleder , 2013 ) למשל עקבו אחר התפתחות אוצר מילים ( הבנה והבעה ) של תינוקות דוברי אנגלית ממיצב נמוך וגבוה מגיל שנה וחצי עד שנתיים . החוקרים מצאו הבדלים בין הילדים במיצבים השונים כבר בגיל 18 חודשים , והבדלים אלה התעצמו לקראת גיל שנתיים . בגיל שנתיים נמצא פער של כחצי שנה בין שתי הקבוצות . כבר בגיל שנתיים ניכר אוצר מילים עשיר יותר אצל ילדים ממיצב גבוה . פערים ברמת השפה בין ילדים צעירים ממיצבים שונים קיימים גם במדדים נוספים של שפה כמו אורך המבעים של הילדים והמורכבות הדקדוקית שלהם ( Snow , 1999 ) וכן מודעותם הפונולוגית McDowell , ) . ( Lonigan & Goldstein , 2007 לה נורמנד , פריס וכהן Le Normand , Parisse & Cohen , ) ( 2008 חקרו התפתחות שפה של ילדים דוברי צרפתית בין הגילים שנתיים לארבע . הם מצאו כי רמת השפה של הילדים מהמיצב הגבוה הייתה גבוהה יותר וקצב רכישתה היה מהיר יותר . בגיל שלוש עד ארבע שיפרו הילדים מהמיצב הגבוה את אוצר המילים שלהם ואילו אוצר המילים של הילדים במיצב הנמוך נשאר קבוע . החוקרים מסבירים את השונות באוצר המילים בין המיצבים בהבדלים בחשיפה לשפה עשירה ולחוויות לשוניות . להבדלים כלכליים יש גם השלכות רגשיות . מחקרים מראים שהמיצב החברתי כלכלי קשור בקשת רחבה של בעיות בריאות , קשיים קוגניטיביים ובעיות רגשיות בילדים . חלק מן ההשפעות קיימות אפילו לפני הלידה ונמשכות עד לבגרות . המיצב משפיע על תחושות הרווחה שלהם ברבדים שונים , הכוללים הן את המשפחה והן את סביבת המגורים שלהם . ההשפעות מתמתנות לפעמים בשל אופיים של הילדים , אופיה של המשפחה ותמיכה המתקבלת ממקורות חיצוניים . אמנם ההשפעה של מצב חברתי כלכלי על התפתחות סוציו חברתית מובהקת פחות מאשר השפעתו על הישגים בלימודים , אך כפי שמראים ברדלי וקורווין Bradely & Corwyn , 2002 : ) ( 377-378 וכפי שעולה גם משורה של מחקרים נוספים , לילדים ממיצב חברתי כלכלי נמוך יש סימפטומים רבים יותר של הפרעות פסיכיאטריות וקשיי הסתגלות חברתיים בהשוואה לילדים ממשפחות במיצב חברתי כלכלי גבוה יותר . כמו כן , ילדים ממיצב נמוך צפויים לסבול מבעיות התפתחות יותר מילדים ממיצב גבוה . תוצאות התכנית לבריאות ילדים והתפתחותם בארצות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help