sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

אלו המסר שהבית מעביר וקבוצת השווים מעצימה הוא שאין טעם להשקיע בלמידה פורמלית ושיש להעדיף פנייה לערוצים אלטרנטיביים המבוססים על ״כישרונות טבעיים״ , האופייניים לקבוצה , כגון ענפי הספורט או המוזיקה . התפישה הרווחת בקר בציבורים אלה היא שתקרת זכוכית של הממסד חוסמת ממילא את התקדמותם לעבר המרכז ומונעת את השתתפותם בהקשרי העשייה היוקרתיים בחברה ועל כן אין טעם להתאמץ . רייאן ולד ( Ryan & Ladd , 2012 ) טוענים כי קיימת קשת רחבה של דרכים שבהן בני קבוצת הגיל משפיעים על האמונות וההתנהגויות של מתבגרים בבית הספר . ההשפעה היא גם בתחום האקדמי וגם בתחום החברתי , ואלה שלובים זה בזה . המחקר מצביע על סוגים שונים של חברויות קרובות ודינמיקות קבוצתיות שונות ( מפופולריות ועד התעללויות ) המתקיימות בבית הספר . המחקר מתייחס גם אל הדרך שבה משפיע סגל בית הספר על היחסים בין בני הגיל ועל משמעותם להישגים בלימודים . המחקר הראה כי ליחסים עם בני קבוצת הגיל יש השפעות חיוביות ושליליות על ההסתגלות , על תחושת השייכות ועל ההישגים הלימודיים של תלמידים בני . 15-12 חוקרים מצטטים גם מחקרי אורך המראים שתלמידים שחוו יחסים מעורערים עם בני גילם התקשו בשלבים מאוחרים יותר של לימודיהם ואף נשרו ממערכת החינוך . לעומתם תלמידים שחוו חברויות טובות הוכיחו מוטיבציה ויחס חיובי לבית הספר . אחד הדברים המאפיינים בעשור האחרון את תרבות קבוצת הגיל הוא השימוש באמצעי תקשורת המוניים , תקשורת דיגיטלית ( רשתות חברתיות ) ומערכות מידע למיניהן . לכאורה זהו מרכיב משווה בין צעירים מרקעים שונים . ואכן קיים באמצעים האלה פוטנציאל עשיר לקידום קבוצות מרקע חברתי כלכלי חלש . השאלה היא אם דרכי השימוש בכלים מעשירים אלה דומות או שוות בקבוצות אוכלוסייה שונות . לא קיים עדיין מחקר שיטתי העונה על שאלה זו , אך ההיגיון מורה על כך שהיעדר היכולת של ההורים להשתמש באמצעי התקשורת המתוחכמים – ויש סיכוי סביר כי היעדר זה אכן קיים באוכלוסיות מרקע חלש – כמו גם קיומה או היעדרה של בקרה הורית על הרגלי הבילוי בשעות הפנאי ועל תוכן השימוש באמצעי התקשורת הדיגיטליים מהווים מרכיב משמעותי בסיכוי להוות גורם משווה או בהעדר סיכוי כזה . שונויות חברתיות כלכליות מיצב מגדיר את ההון המשפחתי של הפרט ומתייחס לא רק למשאבים כלכליים אלא גם למשאבי השכלה ותרבות ולמשאבי חברה-קהילה . מיצב קשור בין היתר לסביבה שבה הילד חי , להורות שהוא חווה , למערכת הבריאות שמטפלת בו , למסגרות שבהן הוא מתחנך ולגרייה שלה הוא זוכה . מיצב הוא משתנה מרכזי שיכול להסביר שונות בהתפתחות כבר מהגיל הרך שכן הוא משפיע על כל היבט בהתפתחות האדם – מתזונה ובריאות , דרך החוויות הרגשיות חברתיות ועד הפן האקדמי . ( Hackman & Farah , 2009 ) ההבדלים ברמת הגרייה שחווים הילדים מאז הינקות וההבדלים בהתייחסות של מבוגרים אליהם משפיעים על כל היבט בהתפתחות הילדים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help