sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:32

( Ogbu & Simmons , 1998 ) טוענים כי הזמן הדרוש כדי להפוך ממהגר לתושב שורשי בארץ קליטה הוא שלושה דורות , וזאת מבלי להתייחס לאפיון של ארץ מוצא זו או אחרת . על אחת כמה וכמה נכון הדבר כאשר מדובר במרחק תרבותי כה גדול שעל הילד ומשפחתו לעבור , כמו במקרה של יוצאי אתיופיה . הגישה כלפי בית הספר החדש , ובעקבות זאת גם כלפי החברה שהוא משקף , מושפעת מחוויותיהם וניסיונם של הילדים העולים בבתי הספר בארצות מוצאם . ( Eisikovits , 2008 ) בישראל עובדה זו נכונה הן לגבי יוצאי אתיופיה והן לגבי יוצאי ברית המועצות לשעבר . מכאן שנטל כבד של אחריות מוטל על כתפי מערכת החינוך של החברה הישראלית הקולטת . יתרה מזאת , תהליך ההסתגלות במערכת החינוך אינו מתחיל עם כניסתם של התלמידים העולים לבית הספר החדש . לכן ככל שהחברה הקולטת תשכיל ליצור המשכיות ולא תעודד ניתוק מוחלט מתרבות המוצא – הן מבחינת מגמת החינוך והן מבחינת השירותים הניתנים למשפחה – כן יגדל הסיכוי להקלת המעבר , להסתגלות ולביסוסה . על מערכת החינוך מוטלת אפוא החובה להכיר את המנהגים , הערכים והמורשת של ילדי העולים שאותם מביאים מארצות מוצאם לסביבה החינוכית החדשה . הגירה היא קרע במהלך חייהם של ילדים , הנאלצים להיפרד מחברים ומסביבה מוכרת . פעמים רבות המשפחות נחשפות לזעזועים קיצוניים , אצל חלקן חל בקריירה של ההורים שינוי המפר את האיזון המשפחתי . לעתים , במשפחות פטריארכליות , האב חווה אובדן סמכות . היות שהצעירים הם הראשונים המשתלטים על השפה החדשה , לא פעם נדרש מהם לתווך בין המשפחה ובין הרשויות . תפקיד זה מוביל לשינוי ביחסי הכוחות במשפחה ובמעמדם של הצעירים בתוכה . הצעירים עלולים לסבול מהנטל הכרוך בקבלת אחריות בטרם עת . בנוסף לכך , המשפחה מאבדת הרבה מיעילותה מאחר שאינה ממלאה את חובתה החברתית העיקרית – מתן מקום מבטחים לצאצאיה – ובעקבות זאת נעשים הצאצאים האלה חשופים ופגיעים . מאחר שהפגישה עם מערכת החינוך בכלל ועם בית הספר בפרט היא אחת הפגישות הראשונות בין המהגר ובין מוסד נורמטיבי כלשהו בחברה החדשה , ההתרחשויות בבית הספר נתפשות כפעולות שרירותיות . ( Eisikovits , 2008 ) זהו שלב שבו עדיין חסר למהגר ההקשר החברתי הרחב , ומשום כך הוא מודד את האירועים באמות מידה מיובאות מארץ מוצאו . כדי למנוע אי הבנות הדדיות העלולות לגרום לחוסר אמון ואי שביעות רצון , צריכים מערכת החינוך ובית הספר לבנות ערוצי הידברות בין תרבותיים יעילים עם משפחות העולים . תרבות קבוצת השווים התרבות של קבוצת השווים משפיעה באופן חיובי או שלילי על ערכים המועברים בבית הספר , במשפחה ובעולם המבוגרים . לפי אוגבו וסימונס למשל , ( 1998 ) התנסות שלילית מצטברת ונרטיבים של כישלון כלכלי רב דורי , חרף ניסיונות להשיג השכלה פורמלית , הובילו קבוצות החשות מופלות לרעה בארצות הברית ( כגון השחורים ואנשי ״העמים הראשונים״ ) להתייחס באי אמון כלפי המערכות הדומיננטיות בחברה , שבית הספר נחשב לסוכן מרכזי שלהן . בקבוצות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help