sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

בחייהם . אשר לגבולות בין קבוצת הגיל האתנית לבין הקבוצה הדומיננטית , מחקרם של בייסו ופאלט ( Baysu & Phalet , 2012 ) מתאר את מצבם של תלמידים מקבוצת מיעוט טורקית בבלגיה ומראה שעבור תלמידי קבוצת המיעוט , יצירת חברויות בין תרבותיות העלתה באופן משמעותי את הסיכוי להישאר בבית הספר ולצמצם את הפער בהישגים . זוהי דוגמה מוצלחת לחציית גבולות . שני המודלים מסייעים לנו להבין את מהות התלות בין גורמים המשפיעים בחיים מחוץ לבית הספר לבין הצלחה בלימודים . המודל הראשון ממחיש את סוגי הלמידה שבהם הגורמים מחוץ לבית הספר מצליחים לצייד את הצעיר ולהכין אותו ללמידה יעילה בבית הספר – או נכשלים בכך . המודל השני עוזר בהמשגת הדינמיקה של מה שעובר על צעירים ממיצב חברתי כלכלי שונה במעברים בין עולמותיהם ובהבנת השפעתה של דינמיקה זו על הישגים בלימודים . תרבות המשפחה בספרו The Forms of Capital טוען בורדייה ( Bourdieu , 1986 ) שהעליונות החברתית נוצרת על ידי שליטה בהון תרבותי הנרכש בתוך המשפחה וכולל בין השאר מנהגים , שפה , צורת חשיבה , דפוסי התנהגות . המושגים שבהם משתמש בורדייה לקוחים לרוב מהעולם הכלכלי . הוא מגדיר הון תרבותי כיכולת השליטה של האדם במשאבים התרבותיים המשמעותיים לחברה ( לדוגמה השכלה , אמנות , אוכל . ( הון חברתי מתבסס על הקשרים החברתיים של הפרט , הון סימבולי נמדד ביוקרה החברתית , והון כלכלי מתייחס לרמת המשאבים החומריים העומדים לרשות האדם . לטענתו יש רמת הלימה גבוהה בין הון כלכלי להון תרבותי , חברתי וסימבולי . עם זאת , ההון התרבותי נוטה להסתיר את מקורות ההון הכלכלי שמהם צמח . בורדייה משתמש במילה אלכימיה כדי להסביר את התרגום של הון כלכלי להון תרבותי . התהליכים מסתוריים ומעורפלים אך הקשר ביניהם חד משמעי והמשפחה היא סוכן הפעולה המרכזי המופקד על האלכימיה הזאת . ערכים שונים מקובלים במשפחה ממעמד בינוני ובמשפחה מן המעמדות הפחות חזקים בנושא ההישגיות של הדור הצעיר . זהו פועל יוצא של השכלת ההורים והתנסות המשפחה בנושא ניעות חברתית המבוססת על לימודים פורמליים . במעמדות החברתיים החזקים נמצא יותר חשיפה למה שהוגדר במודל המעגלים הקונצנטריים כלמידה חוץ בית ספרית : חוגים , פעילויות העשרה , תגבור תכנים לימודיים ( שיעורים פרטיים ) לימוד נגינה , חוגי שחמט , ספורט ועוד . כאשר דנים בתרבות המשפחה , ראוי להעניק תשומת לב מיוחדת למשפחות עולים וילדיהן . ילדי עולים ובני משפחותיהם מוגדרים כאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים וקשיים בחציית גבולות בין תרבותיים כפי שמוצג במודל הזיקות והמעברים . קושי זה משתקף למשל בדוח ראמ״ה המנתח את ממצאי פיזה משנת 2010 ( ראמ״ה , . ( 2010 הדוח קובע כי הפערים הגדולים ביותר נמדדו בכיתות חש בין תלמידים יוצאי אתיופיה לבין כלל התלמידים , אף כי 60 % מילדי הקבוצה שהמערכת מגדירה ״יוצאי אתיופיה״ הם ילידי הארץ . האנתרופולוגים החינוכיים אוגבו וסימונס

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help