sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:29

שני מודלים לתיאור השפעתם של גורמים חוץ בית ספריים על הלמידה בגישה אנתרופולוגית לחינוך , למידה מומשגת באופן רחב ונתפשת כמתרחשת בשלושה מישורים ( מעגלים קונצנטריים ) במקביל . המעגל הרחב ביותר הוא מעגל ה״תירבות״ , ( enculturation ) בתוכו נמצא מעגל של שלמידה חוץ בית ספריתש , והמעגל הפנימי הוא שלמידה בית ספריתש . ( Wallace , 1961 ) ( schooling ) במודל המעגלים הקונצנטריים , למידה בית ספרית פורמלית בין כותלי בית הספר ( schooling ) היא רק חלק מצומצם מכלל הלמידה האנושית והיא אף מושפעת מן הלמידה המתרחשת בשני המעגלים המקיפים אותה . למידה חוץ בית ספרית היא למידה המתרחשת במגוון מסגרות בלתי פורמליות ( תנועות נוער , חוגים , מועדונים , ( ולומדים ומלמדים כאחד מודעים לכך שהם עוסקים בעשייה שמטרתה חינוכית ושזאת סיבת הימצאותם במסגרת הנדונה . המעגל החיצוני , מעגל התרבות , מתייחס להעברת תרבות ורכישתה culture ) . ( transmission / acquisition ; enculturation מעגל זה מתייחס ללמידה הטבעית והבלתי מודעת המתרחשת בזמן שצעירים נחשפים לסביבותיהם החברתיות , האנושיות והחומריות , לסוכני סוציאליזציה או מבנים תרבותיים , לארגונים שבהם הם לומדים , בין אם מתוך חיקוי של מודלים ובין אם מתוך השתתפות פסיבית , בלתי ממוקדת באירועים ( במרכול , בבנק , בקופת חולים , בבית כנסת , ברשתות החברתיות הדיגיטליות . ( בכל המסגרות האלה , וברבות אחרות , לומד הצעיר , בטווח גילים רחב , דרכי השתתפות מקובלות בחברתו Pitman , Eisikovits , ) . ( Dobbert , 1989 ; Spindler , 1974 ; Wallace , 1961 המשגה זו מעניקה לנו מסגרת חשיבה נוחה על התפקיד של מעמד חברתי , מגוון תרבותי והשפעותיהם של גורמים כמו משפחה , קבוצת הגיל והשימוש באמצעי תקשורת על ילדים ובני נוער . המודל ממחיש את העובדה שצעירים ממיצב חברתי כלכלי שונה חשופים לסביבות בעלות אופי שונה המעבירות מסרים ערכיים נבדלים בתחומים רבים , בין השאר , בכל הנוגע לחשיבותם של השכלה , הישגים וניעות חברתית . מכאן נובעות כמובן גם גישות שונות לכל מה שמתרחש במעגל הפנימי של הלמידה בבית הספר . ( schooling ) לשני המעגלים העוטפים יכולה להיות השפעה מעצימה או מחלישה על מאמצי המעגל הבית ספרי . כלומר , שני המעגלים העוטפים את מעגל הלמידה בבית הספר ( הלמידה החוץ בית ספרית והתרבות ) מציידים באופן שונה את הצעירים במשאבי התמודדות חברתיים . הם מעניקים להם או מונעים מהם את ההון התרבותי הנחוץ כדי להגיע לתפקידי הנהגה והובלה בחברה . ומכיוון שהמעמד הבינוני גבוה ( הקבוצה הדומיננטית בחברה ) הוא הקובע בדרך כלל את עקרונות הפעולה , הערכים והנורמות של בית הספר בהגדרתו הגנרית , ( Zhou , 2003 ) הרי שאצל ילדי מעמד זה תהיה הלימה גבוהה בין תרבות הבית לתרבות בית הספר , והדבר יגביר את סיכויי ההצלחה שלהם בלימודים . לא כך הדבר לגבי צעירים השייכים לקבוצות אתניות ומיצבים חברתיים כלכליים שאינם נמנים עם הקבוצה הדומיננטית בחברה . אצל צעירים אלו המרחק בין תרבות הבית לתרבות בית הספר ( שוב בהגדרתו הגנרית וללא התאמות לצורכי אוכלוסיות שונות ) יהיה גדול , והדבר יכביד על סיכויי ההצלחה שלהם . ( Ogbu & Simons , 1998 )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help