sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:28

›› ההישגים של דוברי העברית גבוהים ב 101 נקודות ( כסטיית תקן שלמה ) מהישגיהם של דוברי הערבית . ›› הפער בין ממוצע ה OECD לממוצע של דוברי העברית הוא 5 נקודות בלבד , הפער המקביל בינו לבין ממוצע דוברי הערבית הוא 106 נקודות פחות . מעניין לציין בהקשר זה גם את העובדה שהגידול הכללי בשיעורי ההשכלה שהתחולל בישראל בשנים 2008-1995 כתוצאה מהרפורמה בבחינות הבגרות ( שעיקרה היה הפחתה בהיקף החומר שעליו נבחנים התלמידים ) ובמבנה ההשכלה הגבוהה ( רפורמה שכללה בין השאר את הקמתן של מכללות לא אוניברסיטאיות , ציבוריות ופרטיות , ופתיחת שלוחות של אוניברסיטות מחו״ל ) הכפיל אמנם את מספר הסטודנטים לתואר ראשון אך הרחיב באופן ניכר את אי השוויון בהשכלה בין רבדים חברתיים . כלומר , הגידול במספרם של בעלי השכלה חל בעיקר במיצב החברתי כלכלי הגבוה ולא במיצבים הנמוכים ( בר חיים וחובש , . ( 2013 ואם אין די בכך , הרי בדוח מיוחד שפרסם המכון הבינלאומי לתכנון חינוכי של אונסק״ו ( UNESCO ) ב 2008 על הזיקה ההדדית בין עוני לחינוך , ( Van der Berg , 2008 ) מדגיש המחבר כבר בפתח הדוח כי עוני אינו רק היעדרם של משאבים כספיים , אלא משמעותו היא חוסר היכולת לתפקד באופן יעיל בחברה . הוא קובע כי הרקע הביתי ( home background ) של התלמידים הוא המשתנה הבודד המשפיע ביותר על הישגים לימודיים . הדיון הציבורי והאקדמי בסוגיית הקשר בין עוני לחינוך מתרכז בשנים האחרונות בעיקר באי שוויון במדיניות הקצאת המשאבים הציבוריים לקבוצות ולפרטים בעלי מאפיינים חברתיים כלכליים שונים . גם אם נניח שקיימת השקעה גדולה יותר בתלמידים הבאים ממיצב נמוך ( והנחה זו לא בהכרח מתקיימת , ( האמונה שמערכת החינוך יכולה להכין תלמידים בעלי נתוני רקע שונים כל כך אלה מאלה להשגת אותן מטרות היא כמעט בלתי מתקבלת על הדעת היום . על כן ראתה הוועדה חשיבות רבה בהעלאת הנושא הזה למודעות ולסדר היום של קובעי המדיניות במשרד החינוך . הבחירה לעסוק בנושאים אלו במסגרת מסמך שנכתב עבור משרד החינוך , שבאופן רשמי אינו אחראי על המתרחש מחוץ לכותלי בית הספר , נובעת הן מהחלטת הוועדה להתייחס לכל לומד באופן הוליסטי והן מן ההשפעה הדרמטית שיש לשנות הינקות ( לידה עד ( 3 על המשך החיים . במוקד פרק זה עומדים אם כן השפעתם של הבית והסביבה הקרובה וכן השפעת המיצב החברתי כלכלי על שונויות בין תלמידים . מיקוד זה נועד לרדת לעומק השפעתם של גורמים מחוץ לבית הספר ברמות המיצב החברתי כלכלי השונות ולמצוא דרכים לצמצם אותה . זהו נושא חשוב במיוחד גם על רקע העובדה שבתי ספר קולטים בדרך כלל את האוכלוסייה המתגוררת בקרבתם . מצב זה תורם להנצחת הפערים בין תלמידים המגיעים ממיצבים חברתיים כלכליים שונים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help