sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

פרק : 2 שונויות ברקע המשפחתי ובמיצב החברתי כלכלי כל אחד מאתנו יודע עד כמה מרכיבים באישיותו ויכולותיו קשורים ברקע שממנו בא – ״תבנית נוף מולדתו״ – או נובעים ממנו . גם אם לא תמיד נוח לנו להודות בכך , למשפחה , לשכונה שבה גדלנו ולחוויות הילדות שלנו יש השפעה עצומה על אישיותנו ועל תפישת עולמנו . חלקנו אף זוכרים את ההשפעה שהייתה לתנועת הנוער על התפתחותנו הערכית והחברתית ועל עיצוב תפישת עולמנו כבוגרים , ואת השפעתה של קבוצת השווים שלנו . לעתים השפעה זו גדולה יותר מאשר ההשפעה של בית הספר , טוב ככל שיהיה . השפעת המשפחה והסביבה בכלל והשפעתה הדרמטית של סביבה המאופיינת בעוני כלכלי ותרבותי בפרט עומדות במרכזו של פרק זה . עניינים אלו מצויים לכאורה מחוץ לטווח השפעתה של מערכת החינוך , שאינה מופקדת על החיים מחוץ לכותלי המוסד החינוכי . אך כיום יש עדויות למכביר בתחומי דעת מגוונים – מנוירולוגיה ועד עבודה סוציאלית – על הקשר בין הרקע המשפחתי והחברתי כלכלי לבין התפתחות מסלול הלימודים והסיכויים להצליח בו ( רש למשל : ; Duncan & Murnane , 2011 קליין ויבלון , ; 2008 . ( Berliner , 2006 כך למשל , מחקר של ה , OECD המתבסס על תוצאות מבחן פיזה משנת , 2009 קובע כי תלמיד ממיצב חברתי כלכלי מבוסס השיג במבחן בקריאה בממוצע 88 נקודות יותר מאשר עמיתו ממיצב נמוך , פער השווה לשתי שנות לימוד . ( OECD , 2010 ) גם תוצאות המיצ״ב משנת תשע״ג מצביעים על כך שהפער בין עשירים לעניים מתרחב ( ראמ״ה , . ( 2013 הטבלה להלן , שפרסמה ראמ״ה , מסכמת חלק מתוצאות מבחני פיזה מ 2012 וממחישה את טווח הפערים בהישגים בין תלמידים מרמות כלכליות חברתיות שונות בישראל , שהוא מן הגדולים בעולם , וכן את הפערים הבולטים בין דוברי העברית לדוברי הערבית . איור : 1 פערי הישגים בין רמות הרקע החברתי תרבותי כלכלי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help