sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:26

מי יכול לשלם את המחיר ? בבואנו לקבוע מדיניות המחייבת העדפה של ערך מסוים על פני ערך אחר , או , בדומה לכך , מדיניות המחייבת השקעת מרב המשאבים בקידום ערך אחד על חשבון ההשקעה בקידום ערך אחר , נדמה שאפשר להציע קריטריון שיכול לסייע בהכרעה ביניהם והוא נובע מן השאלה מי מסוגל יותר לשלם את מחיר המדיניות ? כך למשל , אנו שואלים את עצמנו : האם יש להעדיף מדיניות של ״חינוך לכל אחד״ תוך ציות בעיקר לערך המימוש העצמי והביטוי העצמי של היחיד , או שמא נעדיף מדיניות של ״חינוך לכול״ המשקף את ערך השוויון והסולידריות ? מה יהיה מחירה של המדיניות האחת ומה של האחרת ? מה יפסיד הפרט ומה תפסיד החברה מהכרעה לכאן או לכאן ? כל הכרעה ערכית בין ערך אחד לערך אחר , גם אם שני הערכים נחשבים שווי ערך , תגבה מחיר ותביא לפגיעה כזאת או אחרת במישהו . האם לפגוע במי שמסוגל יותר לשאת את הפגיעה , או במי שיסבול יותר מן הפגיעה ויש לו פחות משאבים לשאת אותה ? הרי גם אם תיקבע מדיניות שהיא לכאורה ״גם וגם״ , דהיינו מדיניות של השקעה שווה בהיבט של ״חינוך לכול״ כמו בהיבט של ״חינוך לכל אחד״ , המחירים שישלמו האוכלוסיות השונות לא יהיו שווים . יהיה מי שיאמר : אם כך , אנו מציעים סוג של ״ערך על״ חדש במושגים של רוזנק – מניעה מרבית של סבל מרוב בני האדם . על פי הצעתנו , יוצא שערך מניעת הסבל מתפקד כמעין אבן בוחן בהכרעה בין ערכים מתנגשים . ייתכן שהדבר נכון , אולם גם אם אלה פני הדברים , נראה שאין אנו מתרחקים בכך לא מרוח דבריו של ברלין ולא מרוח דבריו של רוזנק . כפי שראינו , ברלין הזהיר מפני פגיעה בבני אדם לשם קידום אידאלים אוטופיים , ורוזנק הדגיש את ערך כבוד האדם הנברא בצלם כאחד מ״ערכי על״ של התרבות היהודית . לאור זאת , העיקרון של מניעת סבל ככל האפשר מאנשים שצפויים לשלם מחיר גבוה מיישום מדיניות מסוימת – נראה כמסקנה סבירה הן מן האתוס הליברלי הומניסטי של ברלין והן מן האתוס היהודי הומניסטי של רוזנק . פרקי המסמך דלהלן מסכמים ראיות מחקר , מודלים קיימים ועדויות רבות . מידע זה אין בו כדי להכריע באופן חד משמעי על ״דרך המלך״ , הוא רק פורש אפשרויות , לעתים משלימות לעתים מנוגדות . חשיבה על התנגשות בין ערכים ויישום ״כלל האצבע״ המוצע עשויים לעזור למקבלי החלטות לבחור בשעה שחלופות שונות מונחות לפניהם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help