sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

לסיכום , על פי גישתו של רוזנק יש שלוש ״קומות״ של ערכים , זו מעל זו : . 1 ערכי העל של התרבות שאינם ניתנים למשא ומתן אף שהם יוצרים קונפליקטים בדבר הדרכים ליישומם . . 2 ״סל הערכים״ המורחב והמשותף של התרבות – שכל הערכים בו נתפשים כראויים וחשובים , אף שהם מופיעים לעתים קרובות דווקא במצבים של קונפליקט זה עם זה ( שלום מול אמת , צדק מול חמלה . ( . 3 ערכים אישיים – או העדפות אישיות – המבוססים על נאמנות עצמית ( כגון מחויבות אישית לחיים של אומן , לחיים של ספורטאי , או לחיים של פילוסוף . ( לדעת רוזנק , על כל תרבות להשאיר מקום לערכים אישיים מסוג זה ואף לטפחם . הוא סבור שעל פי רוב , ערכים אלו אינם צריכים לסתור את הערכים של שתי ה״קומות״ הראשונות . להפך , יש בהם כדי להעשיר , לגוון ולהעמיק כל תרבות שתתמוך בהם . קטגוריה אחרונה זו של ״ערכים אישיים״ , היא משמעותית לנושא שחינוך לכול – ולכל אחדש . לפי רוזנק , חל שינוי גדול בעולם המודרני בנוגע לאופן שבו צעירים מתייחסים לחברה או לתרבות שלתוכה הם גדלים . בעבר היה אפשר ״להכניס״ צעירים ל״מובן מאליו״ החברתי תרבותי מבלי לצפות להתנגדות עקרונית מטעמים של ״אותנטיות אישית״ . היום לעומת זאת ( למעט בחברות מסורתיות או פונדמנטליסטיות ) צעירים – גם אם הם מבקשים בסופו של דבר להשתייך לחברה או לתרבות מסוימת – רוצים בכל זאת לראות את עצמם כמי שבחרו באופן אוטונומי להשתייך . מאפיין זה נכון הן לגבי הערכים ה״קונפליקטואליים״ ב״קומה השנייה״ , והן בנוגע לערכי העל ב״קומה הראשונה״ . לכן חשוב שצעירים יחושו שבמסגרת תרבותם יש מקום של ממש ( ולא למראית עין בלבד ) להכרעות אישיות ולמודלים פלורליסטיים של עיצוב עצמי . על הצעיר להרגיש שהוא אינו רק ״דוגמה פרטית״ או בבואה של התרבות , אלא שדעותיו והכרעותיו נחשבות בתוכה . צעירים לא יסכימו לאמץ תפקידים ( roles ) חברתיים או אידיאלים תרבותיים אם לא יחושו שקיים מקום נרחב לביטוי העצמי וליצירה האישית שלהם . לאור זאת , נראה שאין לגרוס דיכוטומיה בין החינוך ל״תפקידים חברתיים״ ובין החינוך ל״אוטונומיה״ או ל״אותנטיות״ אישית . יש לראות את המגמות האלה כקשורות אחת לשנייה באופן דיאלקטי . לעתים חברה או תרבות , אם חפצת חיים היא , תצטרך לפרש את עצמה מחדש על מנת לסגל לעצמה תכנים ומגמות שלא ניכרו בה קודם – מבלי לוותר על זהותה העצמית . כמו כן , אין זה בלתי סביר שצעירים יצטרכו אף הם לפרש מחדש חלק משאיפותיהם האישיות על מנת שיוכלו להעשיר את עצמם תוך היזקקות למשאבים הרבים שהחברה והתרבות יכולות להציע להם . ההשלכות המעשיות של דיאלקטיקה כזאת הן מעניינות ומורכבות ביותר – ואין זה המקום להיכנס לפרטים . אולם נראה שבהתמודדות עם החינוך בן זמננו , המודל הדיאלקטי פורה יותר מאשר המודל הדיכוטומי , הן מן הבחינה העיונית והן מזו המעשית .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help