sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:23

לעתים קרובות המאמץ ליישום ערך מסוים בחיים הממשיים יוצר קונפליקט עם ערך אחר , לא פחות חשוב , ואז יש צורך להכריע ביניהם . מצב זה בא לידי ביטוי באופן מובהק בסיפור הבא , הלקוח מאבות דרבי נתן , מקור שהוא בבחינת פירוש מורחב לפרקי אבות : אבות דרבי נתן פרק י״ב משנה גש [ היו ] שני בני אדם שעשו מריבה זה עם זה . הלך אהרן וישב אצל אחד מהם . אמר לו : ״בני , ראה חברך , מהו אומר , מטרף את לבו וקורע את בגדיו . אומר : ״אוי לי , היאך אשא את עיניי ואראה את חברי ? בושתי הימנו , שאני הוא שסרחתי עליו ! ״ . הוא יושב אצלו עד שמסיר קנאה מלבו . הולך אהרן ויושב אצל האחר , אומר לו : ״בני , ראה חברך , מהו אומר , מטרף את לבו וקורע את בגדיו . אומר : ״אוי לי , היאך אשא את עיניי ואראה את חברי ? בושתי הימנו , שאני הוא שסרחתי עליו ! ״ . הוא יושב אצלו עד שמסיר קנאה מלבו . וכשנפגשו זה בזה – גיפפו ונישקו זה לזה . הסתכלות פשטנית ותמימה על הסיפור הזה עלולה להוביל למסקנה חד ממדית , שאהרון היה צדיק גדול שהצליח לעשות שלום בין אנשים גם אם היו שרויים בעימות קשה . אולם הסתכלות מעמיקה יותר מעלה שאהרון הכריע בעצם לטובת ערך השלום ובכך הקריב את ערכי האמת והצדק . הרי הוא המציא סיפור שהיה בדוי לחלוטין וכלל לא התעניין בשאלה מי מבין היריבים צודק ! בתוך המסורת עצמה יש אם כן מקום לתהייה ולחשיבה על אודות ההכרעה בין ערכים . מצד אחד , מהו מחיר הכרעתו של אהרון , שבפירוש לא חיפש אחר הצדק והאמת כאן ? מצד שני , מהו היתרון של הכרעתו לטובת השלום לאור העובדה ששילם עבורו מחיר ? מתבקש שיתפתח ויכוח ערכי ומחלוקת לגיטימית לגבי המקרה הזה ומקרים דומים . הרי קל מאוד להטיף ״היה רודף שלום״ כמו אהרון . אולם המבחן של ערך השלום מתקיים דווקא כשהוא נמצא בקונפליקט עם ערך אחר : מצד אחד ערך הצדק , שאדם יקבל את המגיע לו על פי מעשיו וזכויותיו , ומצד שני ערך השלום , המאפשר את המשך החיים המשותפים ללא משקעים . אנו רואים אפוא שיש ניגודים לא רק בין ערכים ליצרים אלא גם בין ערכים לערכים . דוגמה אחרת לקונפליקט משמעותי בין ערכים לקוחה מן התחום הציבורי הרחב והיא טומנת בחובה השלכות חשובות לקביעת מדיניות ציבורית בכלל . בתקופה שבה שלטו הרומאים בארץ ישראל הם הביאו אתם קרקסים שבהם היו מקיימים , בין השאר , מופעי דו קרב בין גלדיאטורים . בעיני חכמי ישראל נתפסו הקרקסים הרומיים כמופעי אלימות וכמקומות של בילוי ריקני . לכן סברו כי על אדם מישראל , המצווה על קדושת החיים וקידוש החיים , להתרחק ממקומות שהשהייה בהם מביאה לידי גסות רוח וקהות חושים . אולם רש נתן לא היה שבע רצון מן האיסור הגורף של החכמים . ייתכן שסבר כי האיסור להימצא ב״מושב לצים״ יכול להתנגש עם ערכים אחרים , חשובים לא פחות . כידוע , על פי ״כללי המשחק״ של מאבקי הגלדיאטורים , כאשר צד אחד היה מכריע את השני , צווחות הקהל הן שקבעו לפעמים אם הלוחם המובס יחיה או ימות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help