sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

למודל זה יש רציונל חינוכי המבוסס על מספר הנחות : ראשית , החיים הערכיים הם במהותם מלחמה ומאבק נגד היצר הרע , השולט בטבע האדם . שנית , אין לסמוך על אדם מן השורה לקבל הכרעות ערכיות , שהרי מן הסתם היצר הרע הוא זה שישפיע על החלטותיו . שלישית , מי שצריך להחליט מהו הטוב ומהו הרע הם אנשים שהוכיחו את עצמם במאבק עם היצר מתוך משמעת חמורה של לימוד תורה וקיום מצוות . לדמויות הסמכות האלה יש להתייחס כ״מורמות מעם״ וכבעלות סמכות מוחלטת שאינה ניתנת לערעור . בחוגים מסוימים , כך סבור רוזנק , המודל הזה משמש בסיס להבנת המסורת היהודית כולה . אולם מודל זה – אף שאינו חסר בסיס לגמרי – הוא , לדעת רוזנק , חלקי ביותר וחד צדדי . הרי מן המפורסמות היא ש״אין צדיק בארץ אשר יעשה [ רק ] טוב ולא יחטא״ . משום כך , התנהגות שנראית ״טהורה״ נובעת לעתים קרובות ממוטיבציה שאינה טהורה , כפי שמלמדת אותנו גם הפסיכולוגיה המודרנית . לכאורה , על פי הגישה הזאת , מעלים על נס את האדם ש״אין אצלו יצר״ , אולם ציות עיוור , ללא רפלקציה וללא ביקורת , לדמויות ״שלא מן העולם הזה״ , מעלה דווקא את הסכנה של כיסוי היצר . וכך במקום להתגבר על היצר נותנים לו כסות שבחסותה הוא יכול לבוא לידי ביטוי ללא ביקורת . תחת מעטה של צדיקות ( או ליתר דיוק , צדקנות ) היצרים יכולים להשתולל ללא מצרים . כך למשל אדם שנוהג בתקיפות כלפי ילדיו ובשם ערכים נעלים מנהיג משטר קפדני של משמעת בבית אולי מכסה על נטייה אישית לתוקפנות . רוזנק לא סבר שבתרבות ( בכל תרבות ) יש גם ממד של טוב ורע חד משמעי . אולם הוא גרס שבתרבויות רבות , וכן בתרבות היהודית , קיים ממד נוסף בעל חשיבות מרכזית לחיים הערכיים ולתהליכי קבלת ההחלטות במצבים של קונפליקט . לא מדובר בקונפליקט בין ערך ובין יצר אלא בקונפליקט בין ערך לערך , בין שני סוגים של טוב המגיעים לידי התנגשות בסיטואציה מסוימת .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help