sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

מלהכריע ביניהם ולכל הכרעה יש מחירים משמעותיים . אי אפשר לצפות שתמיד יהיה אפשר לקבל ״גם וגם״ ולפעמים אי אפשר ליצור סינתזה בין ערכים מתנגשים . לכן , מלבד בסיטואציות קיצוניות , עלינו להסתפק לפעמים ב . 1 הכרעות שבהן אנו מוותרים על ערך תמורת ערך כשאין אפשרות אחרת . . 2 פתרונות תועלתניים שבהם אנו מחלקים את מרב המשאבים למרב האנשים בתנאים הקיימים . לדעת ברלין , פתרונות כאלו עדיפים על פתרונות אידאולוגיים קיצוניים או כאלה המצריכים קורבנות ממשיים . עדיף לחפש אחר איזון עדין ושביר בין ערכים מאשר לוותר על ערך , אם כי לא תמיד הדבר אפשרי . בוודאי שאין להתיימר לשלב בין כל הערכים . לסיכום , לפי ישעיהו ברלין , ערכים ותכליות , גם אם כולם ראויים , יבואו באורח בלתי נמנע לידי קונפליקט . אין אנו יכולים להשיג תמיד את כל התכליות שלנו בו זמנית בהרמוניה כוללת של ״גם וגם״ . אפשר לרכך את הקונפליקטים על ידי חתירה לאיזון בין תביעות ופשרות הוגנות . אפשר וצריך לאזן בין התביעה לחירות לבין התביעה לשוויון לאורה של סיטואציה נתונה . לא כל תביעה היא בעלת משקל דומה בכל סיטואציה ויש צורך בקשב לייחודיות ההקשר . כך גם במקרים של תביעות של צדק מול ערך השלום , או תביעות צדק מול ערך החמלה או אי הלבנת פנים ( שמירה על כבוד . ( חשוב גם לתת את הדעת לכל הגורמים הרלוונטיים להחלטה . חשוב באותה מידה שההחלטה תהיה רכיב בהשקפת העולם ובדרך החיים ושכל החלטה ( ה״מאזנת״ או ה״מפשרת״ ) תתאים לאותה השקפת עולם ולא תסתור אותה . מיכאל רוזנק : הכרעה בין ערכים מיכאל רוזנק תיאר בהגותו מודל של חינוך יהודי שיש בו גם מחויבות לתרבות היהודית ולעבר היהודי וגם פתיחות למיטב היצירה האנושית . מצד אחד הוא הטעים שחינוך יהודי בן זמננו אינו יכול להיות דוגמטי או אינדוקטריני . מצד שני הוא הדגיש בכתביו שאי אפשר לחנך לאוטונומיה ולביקורתיות בחלל ריק . סגולות אלו צומחות תמיד בזיקה לחברה מסוימת ולתרבות מסוימת שבמסגרתן האדם חי , פועל ויוצר . את דיונו בסוגיית החינוך לערכים ובעיית ההתנגשות בין ערכים הוא מתחיל בהצגת גישה חד צדדית ומצמצמת , שלה הוא מתנגד . על פי גישה זו הקונפליקט המשמעותי היחיד בתחום הערכים הוא בין עשיית הטוב ( דהיינו הליכה בדרך התורה ) לבין הליכה אחר היצר ( דהיינו הכניעה לחולשה , לעצלות ואף לאיזו נטייה לרשעות . ( על פי הגישה הזאת החינוך הערכי פירושו הכנסת הצעירים לתרבות של מעשים שיש בהם כדי לחשל אותם מפני היצר . ההנחה היא שהאדם נוטה לסיפוק עצמי ולפריקת עול . כאשר ערכים נתפסים כך הם מועמדים תמיד באורח דיכוטומי כנגד היצרים , כדלהלן :

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help