sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

כמו כל פילוסוף רפלקטיבי ברלין ביקש לתת דין וחשבון כולל על התופעה שנפרשה לפניו . לימים הגיע למסקנה שלא מדובר כאן ברלטיביזם , או ביחסיות תרבותית , אלא במה שהוא קרא פלורליזם . את ההבדל בין שתי התפישות הוא ניסח כך : תפישה רלטיביסטית גורסת שכל מערכת ערכים נטועה כל כך בנסיבות התרבותיות וההיסטוריות הייחודיות שהולידו אותה , עד שאין אפשרות לקיומם של שיח אמיתי והבנה הדדית בין תרבות לתרבות . לעומת זאת , תפישה פלורליסטית גורסת שגם אם גדלתי בתנאים מיוחדים מאוד וגם אם איני יכול להסכים עם ערכי יסוד של תרבות אחרת , אני יכול בכל זאת ״להיכנס״ לעולם הערכים של אותה תרבות , לחוות אותה מבפנים ולהבין כיצד אפשר לחיות חיים אנושיים מלאים במסגרתה . יש אם כן ריבוי של מערכות ערכים אנושיות שאפשר לחיות לאורן ולהיות בני אדם שלמים במסגרתן . כך למשל , אנשים מערביים מודרניים מסוגלים להיפתח לחשיבותם האנושית של ערכים המעוגנים בדיאלוגים של אפלטון או בספרות היפנית של ימי הביניים מבלי להסכים איתם בהכרח . עם זאת נראה שמבלי להודות בכך בגלוי , ברלין האמין גם בשורה של ערכי על אנושיים כלליים שעל פיהם אנו יכולים לשפוט ולהעריך תרבויות אחרות , ואלה הם : ( 1 רציונליות – דהיינו , מתן טעמים לדעות ולמעשים . ( 2 מתן מקום לחופש בחירה כלשהו בחיי האדם והימנעות משרירותיות . ( 3 מתן מקום ליצירתיות אנושית . מכאן שהפלורליזם אינו אינסופי . תרבויות הראויות להערכה צריכות להתקיים ״בתוך האופק האנושי״ כלומר , עליהן להיות רציונליות ( גם אם מדובר ברציונליות מסוג שונה משלנו ) ולאפשר חופש בחירה ויצירתיות . בהמשך עבר ברלין מדיון בניגודים ערכיים בין תרבויות שלמות לדיון בניגודים בין ערכים הקיימים בתוך תרבויות . כדוגמה לניגודים כאלה מציין ברלין למשל : ›› אמירת אמת בכל תנאי לעומת ויתור על אמירת אמת כשהיא מזיקה או מכאיבה . ›› חתירה לצדק בכל מחיר לעומת ויתור על הצדק לטובת החמלה . ›› הצבת החירות כערך עליון לעומת הצבת השוויון כערך עליון . ›› התמסרות לאסתטיקה לעומת מחויבות למוסר . הנחתו של ברלין היא שאפשר להבין ולאהוד את החשיבות האנושית של ריבוי חלופות . לענייננו , אפשר להצביע על הקונפליקט בין מתן חירות למוכשרים לבטא את עצמם במלוא כישוריהם ולחברה ליהנות מיצירתם ובין מתן זכות לחלשים לחינוך מינימלי לשם קיום בכבוד . מסקנתו של ברלין הייתה שקונפליקטים בין ערכים ותכליות חיים הם כנראה בלתי נמנעים . אין מנוס

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help