sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:19

אולם לאחר שהעמיק במחשבתו של ההוגה האיטלקי בן ראשית המאה השש עשרה ניקולו מקיאבלי ( 1527-1469 ) חשב ברלין שוב על כל מה שהאמין בו עד אז . ברלין מצא בכתבי מקיאבלי שתי מערכות ערכים וסדרים של מידות טובות , כל אחת מעמיקה , שיטתית ומשכנעת בזכות עצמה : ערכי הרפובליקה הרומית הקדומה מחד גיסא וערכי אבות המסורת הנוצרית מאידך גיסא . ברלין גילה ששתי מערכות הערכים האלה אינן עולות בקנה אחד ואינן מתגבשות לכלל שיטה הרמונית : כפי שאפשר לראות , אין אפשרות לשלב בין מערכות ערכים אלו , ומכאן עולה שלא כל הערכים העליונים שבני אדם חתרו אליהם בעבר יכולים לעלות בקנה אחד אלו עם אלו . בהמשך קרא ברלין גם את גשאמבטיסטה ויקו ( 1744-1668 ) ולמד ממנו דברים שהעצימו את מה שלמד ממקיאבלי : . 1 לכל תרבות יש תמונת מציאות , תמונת עולם ותפישה עצמית . יש לה גם תפישה של האדם הראוי , החברה הראויה והיחס הראוי לטבע . . 2 השקפות אלו מתגלמות בכול : בשפה , בדימויים , במוסדות , בדרכי החשיבה ובדפוסי ההרגשה והעשייה . . 3 תמונות מציאות אלו שונות מתרבות לתרבות . אינן דרות בהכרח בכפיפה אחת והן גם אינן מצטרפות לנרטיב של קדמה מן הפרימיטיבי למפותח . . 4 בכל זאת אפשר ללמוד דברים גדולים מרבות מן התרבויות האלה , גם אם איננו יכולים להסכים להנחות היסוד שבתשתיתן . כך למשל , האיליאדה והאודיסיאה של הומרוס נוצרו על רקע נורמות חברתיות ותרבותיות אכזריות ביותר בכל הנוגע ליחס לחלש . אולם אלמלא עמדה התרבות הזאת ברקע , לא היה אפשר ליצור את יצירות המופת האלה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help