sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

פרק : 1 ערכים מתנגשים ובחירה בין חלופות : בסיס לגיבוש סדר יום מדיני בשאלה שחינוך לכול או לכל אחדש ? בהקדמה למסמך נכתב כי המחקר אינו תומך באופן מובהק בחלופה מסוימת באשר לארגון המיטבי של הלימודים כך שימצו ככל האפשר את הפוטנציאל של מרב התלמידים . מכיוון שהמחקר אינו חד משמעי , הבחירה בין החלופות נושאת אופי ערכי מצפוני ואף עשויה להיות כרוכה בקונפליקט בין ערכים : מצד אחד ערך החירות או הזכות של הפרט למימוש עצמי , ומצד שני ערך השוויון – הזכות של כל אחד לתנאים חינוכיים בסיסיים שיאפשרו לו קיום בכבוד וחיים של משמעות . אמנם בהקדמה למסמך נכתב כי הוועדה מבכרת את הגישה ההוליסטית לכל לומד , גישה המתייחסת למכלול נקודות החוזק והחולשה שלו , אך המשאבים המוגבלים מחייבים לקבל הכרעות קשות . פרק זה הוא הצעה לקובעי מדיניות לתת את הדעת על הדרך והמתודה שבאמצעותן יש להתייחס לקונפליקטים בין ערכים בכלל ( למשל : שלום וצדק , צדק וחמלה , מחויבות לזולת לעומת מחויבות לחברה ) כמצע לקיומו של דיון מושכל גם בקונפליקט שבין חירות לבין שוויון ובין ״מערכת חינוך לכל אחד״ ל״מערכת חינוך לכול״ . הרבה נכתב על המתח בין חירות לשוויון ואנו לא נעסוק במסגרת זו בכל הדעות שהושמעו . נציב רק שתי שאלות עיוניות הנראות כעומדות ביסוד כל החלטה מעשית בסוגיה המעסיקה אותנו : . 1 האם ערך החירות וערך השוויון ניתנים ליישוב במסגרת השקפת עולם אחת ? . 2 האם ערך החירות – כאשר מתייחסים אליו באופן עמוק – נגזר בעצם מהשקפת עולם שלמה שאינה עולה בקנה אחד עם ערך השוויון ? אולי ערך החירות נעוץ בהשקפת עולם המקדשת את הביטוי העצמי האינדיווידואלי ואילו ערך השוויון נובע מהשקפת עולם הרו אה את שיא האנושיות בסולידריות עם המדוכאים , הסובלים , החלשים ולא בביטוי העצמי ? ואולי גם ערך החירות וגם ערך השוויון נגזרים מערך כבוד האדם ? על רקע תהיות אלה עולה השאלה : האם אפשר להמציא שיטת הערכה של אופטימום חירות ואופטימום שוויון , במסגרת משאבים נתונים , על מנת לקדם את ערך כבוד האדם בכללותו ? האם קיימת השקפת עולם הרמונית שבמסגרתה כל הערכים החיוביים משתלבים ולא מתנגשים ? אולי נגזר עלינו לחיות בעולם של השקפות עולם מתנגשות המקדשות ערכים מתנגשים , כך שההכרעה ביניהם תבוא , בסופו של דבר , לא במסגרת אחת כלשהי , אלא בדרך של פשרה , שיתוף בין אינטרסים , משא ומתן או הגעה לקונסנסוס ? ואולי יש אפשרות שלישית : השקפת עולם שהיא גם תאורטית וגם פרקטית , מחויבת לערכי על אך מותירה מקום גם לקונפליקטים אמיתיים בין ערכים וגם לערכים אישיים ?

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help