sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

של הלומד . ה״מרחב״ הזה מכיל סוגים שונים של תפקודים פוטנציאליים במישורים שונים : מיומנויות וכישורים בתחומי תוכן שונים כגון עולם המספר , המילה , היצירה האמנותית , הביצועים הספורטיביים או העשייה הטכנולוגית ; במישור אחר מתייחס מושג זה לכישורים הנובעים מתכונות אישיות המשפיעות על העדפה ועניין של לומדים בתחום זה או אחר Terzi , ) . ( 2005 באופן מטפורי ניתן לומר שלפי גישת השונות קיים ציר אחיד ( ההישגים הנמדדים ) שעליו משתרעת התפלגות הלומדים ( הממוקמים בקבוצות בעשירון זה או אחר , ( ואילו בגישת השונויות קיים עבור כל לומד מספר רב של סולמות בהתאמה למכלול התכונות והיכולות האישיות שלו . כל תכונה ויכולת באות לידי ביטוי בעוצמה שונה , והאתגר החינוכי ( החברתי והערכי ) החשוב כאן הוא החתירה לאפשר שוויון הזדמנויות ללומדים במטרה לטפח את התפתחותו של כל אחד על פי צרכיו האישיים . התרגום המעשי לגישה זו טמון בפיתוח כלים ברמות השונות , מרמת המערכת ועד רמת היומיום בכיתה . ברמת המערכת לדוגמה , אפשר לחשוב על מסלולי לימוד ומסגרות לימוד ייחודיות שהן שוות ערך למסלולים העיוניים ה״רגילים״ . ברמת הכיתה יש תכניות לימודים , פתרונות פדגוגיים וארגוניים ואופני למידה המשלבים עיון ומעשה . במרכזה של גישת השונויות נמצאת התייחסות הוליסטית ללומד ובחינה של תהליך הלמידה וההתפתחות האישית כפועל יוצא של הקשר המורכב בין מאפייני הפרט למאפייני הסביבה . התייחסות אמיתית לתמונה המורכבת וקביעת מדיניות בהתאם עשויות להניב סיפוק אישי ורווחה נפשית וחברתית . ( Darling-Hammond , 2007 ) עבור הפרט פירוש הדבר מימוש יכולות והעדפות אישיות במישור המקצועי , התעסוקתי והכלכלי ללא תיוגים או סימני שייכות להסללות , הקבצות או תכניות מיוחדות , גם בתחומים שאינם שייכים ל״מסלולים מיוחסים״ . ברמת החברה פירוש הדבר הכרה בלגיטימיות של חלופות שקולות , ללא ההבחנה בין פתרונות ל״חזקים״ ול״חלשים״ . אך אולי חשוב מכך , ״שוויון הזדמנויות״ הוא אמצעי למימוש בחירה ערכית רחבה יותר . אפשר לפתח שוויון הזדמנויות ( תכניות , שיטות פדגוגיות , מסלולים ״מתקנים״ ) כדי להביא את כל התלמידים לקו מטרה אחיד ( כגון הצלחה במבחנים בינלאומיים או הישגים מצופים במקצוע מסוים . ( לחלופין אפשר להשתמש באמצעים אלו למימוש אופטימלי של היכולות המגוונות של הלומדים . הגישה הראשונה מתמקדת במערכת , הגישה השנייה מתמקדת בלומדים ורווחתם , וההכרעה בין המטרות האלה היא הכרעה ערכית של החברה . את ההבדל בין שתי הגישות אפשר לנסח גם כך : זהו ההבדל בין ״התמודדות עם שונות״ ( differences with coping ) לבין ״כיבוד השונויות״ . ( honoring diversities ) ההבדל בניסוח מצביע על הבדל בין תפישה הרואה בנושא בעיה שעמה צריך להתמודד לבין תפישה הרואה במצב הזדמנות שעליה אפשר לבנות מהלכים פדגוגיים התומכים בהתפתחותו של כל פרט . הוועדה ביססה את עבודתה על גישת השונויות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help