sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מערך שלם של שאלות עולה סביב הסוגיות האלה : מה מודדים ? כיצד מודדים ? כיצד מיושמות תוצאות המדידה בתהליך של קבלת החלטות מערכתיות ? סוגיות אלו טעונות בשיקולים חברתיים , ערכיים ולעתים אף פוליטיים . כך למשל , במאה ה , 21 במיוחד בעולם המערבי , מקצועות המתמטיקה , המדע והטכנולוגיה זוכים למעמד מיוחד . רכישת ידע ומיומנויות בתחומים אלו נתפשת כחשובה הן ברמת הפרט ( במחשבה על המשך לימודים , התפתחות אישית והשתלבות בשוק העבודה בעתיד ) והן ברמת החברה – כלכלתה , רווחתה ושותפות חבריה בקידום הידע האנושי . אולם מנגד ניצבת מציאות של חיי חברה המורכבים ממארג עשיר של תחומי עשייה ודעת , תפקודים ומקצועות . למותר לציין שגם בקרב הפרטים בחברה קיים מגוון רחב של תחומי עניין , העדפות , שאיפות מקצועיות ויכולות . בנוסף לכך יש להביא בחשבון גם את העובדה ששונויות בתוך קבוצות עשויות להיות משמעותיות אף יותר מאלה שבין קבוצות . גם לכך הגישה המכלילה אינה מספקת פתרון ראוי לצרכיו של כל פרט ופרט Faultish Orellana &) . ( Bowman , 2003 במילים אחרות , אם ממקמים לומדים על גבי סולם סטטיסטי אחיד ומנסחים השערות לגבי תפקודם וביצועיהם של פרטים על בסיס ממוצעים ומתאמים , יש סיכוי להחמיץ את הפרט הלומד ואת מארג יכולותיו שלא נכללו במדידות הסטנדרטיות . לכן מציאת האיזון בין צורכי החברה להעדפות הפרט בחתירה לרווחה נפשית אישית וחברתית היא מלאכה לא פשוטה . מצב שבו האוכלוסייה ממוינת עלפי הישגים מדידים במקצועות נבחרים עלול לפגוע באיזון זה , להנציח פערים ולהשאיר חלק נרחב מהאוכלוסייה מחוץ ל״תמונה התקנית״ . מעניין לחשוב בהקשר זה על רפורמת ״ ( NCLB ) ״ No Child Left Behind בהשוואה לרפורמה להוראת המדעים שיושמה בארצות הברית . במוקד רפורמת ה NCLB עמדה השאיפה להקטין פערים בהישגים בין קבוצות שונות באוכלוסייה באמצעות מדיניות של עריכת מבחנים משווים , תגמול בתי ספר משיגים והטלת סנקציות בדרגות שונות על בתי ספר תת משיגים . ( Southerland , 2013 ) הטענה הרווחת בספרות היא שלעומת רפורמת NCLB שהתבססה על אימון , הערכה , תגמול והענשה , הרפורמה להוראת המדעים התמקדה בפדגוגיה , בתכניות לימודים , בהכשרת מורים ובמתן תמיכה למורים . בהקשר זה מכנה שרי סאותשרלנד ( Sherry Southerland , 2013 ) את ה NCLB ״אילמת באופן יחסי מול תאוריות למידה וכלפי אסטרטגיות טובות להוראה , וממוקדת באספקטים חיצוניים מדידים של אחריותיות״ . אמנם יזמת NCLB הביאה לשיפור בהישגים בקרב קבוצות שונות באוכלוסייה ובחלק משכבות הגיל , אך הפערים בין הקבוצות לא קטנו באופן משמעותי . מכאן שחינוך שוויוני ( equitable ) ושוויון הזדמנויות אינם מתורגמים דווקא לחינוך שווה ( equal ) המבוסס על מטרות שוות בהוראה לכל התלמידים . בניגוד לגישת החסר , גישה חלופית מדגישה שונויות בין תלמידים ומתמקדת בחוזקות ויכולות דיפרנציאליות של לומדים כפי שהן באות לידי ביטוי באופן הלמידה , במוקדי עניין , בצרכים שונים ובהיבטים נוספים אחרים . גישה זו מבוססת על הערכת יכולות , צרכים ותכונות ייחודיות של לומדים , הערכת תפוקות למידה מורכבות ועיצוב ההוראה כך שהיכולות השונות של כל תלמיד יבואו לידי ביטוי . החסר מפנה את מקומו ל״מרחב היכולות״ ( space capabilities )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help