sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

השקפת עולם ותפישה חינוכית באות לידי ביטוי גם בתכניות לימודים והכשרת כוח ההוראה . המורים המצויים באינטראקציה מיידית ושוטפת עם הלומדים הם גורם מעצב חשוב של הסביבה החינוכית . מצד אחד ניתן להתייחס אליהם כאל סוכני יישום של התפישות הרווחות במערכת : חלות עליהם דרישות ברורות לעמוד ביעדים ולעצב את פני העשייה היומיומית בהתאם למדיניות ולנהלים שנקבעו . מצד שני , בהיותם הגורם שפוגש באופן בלתי אמצעי את הלומדים , את צורכיהם וקשייהם , הם עשויים להיות גורם חיוני בשינוי דווקא ( על תכניות שמקורן ביוזמות מקומיות של המורים והמנהל , על תרומתן ועל הקושי להופכן למערכתיות – רש . ( Mioduser et al ., 2004 מכלול ההיבטים הזה משפיע אפוא על התהליך החינוכי ועל ה״תפוקות״ המצופות ממערכת החינוך . בספרות קיימת התייחסות למגוון רחב של תפוקות , מתוצרים ברמה של ידע ומיומנויות , הניתנים למדידה במבחני הישגים ועד היבטים אישיותיים , התנהגותיים , תפקודיים או ערכיים הנבנים לאורך זמן . ( Fusarelli , 2004 ) תפישה מערכתית המכירה במכלול ההיבטים הזה ומביאה אותם בחשבון תתרום להתבססות הרווחה הנפשית ( well-being ) של כל לומד Darling- ) . ( Hammond , 2007 לכן המבט המערכתי מחייב התייחסות להתפתחות אינטלקטואלית , ללמידה במונחים של ״פרט-פלוס״ , ( Perkins , 2001 ) ( Person-plus ) המניחה כי הידע אינו מצוי באדם לבדו אלא ברשת של חומרים פיזיים ומבנים חברתיים , וכי יש סינרגיה בין תהליכים אישיים , בין אישיים וחברתיים . שלושת ההיבטים האלה – המאפיינים האישיים של הלומד , הרקע המשפחתי והסביבה החינוכית – הובילו את הוועדה להבחין בין מודל המתייחס לשונות בין תלמידים לבין מודל המתייחס לשונויות בין תלמידים . כפי שיובהר להלן , הגישה הראשונה מגדירה שונות כבעיה שיש להתמודד אתה , ואילו הגישה השנייה מכירה במנעד רחב של שונויות ומציעה תפישה לפיה הן עשויות להיות משאב לבנות עליו ולהיבנות ממנו – לא בעיה שיש לפתור . שונות בין תלמידים לעומת שונויות בין תלמידים המושג ששונות בין תלמידיםש מייצג בעיני הוועדה גישה המגדירה פערים בין תלמידים על בסיס של מדידה במבחנים אחידים , ומגדירה את הפערים האלה במונחים של חסר ( deficit ) שממנו סובלים תלמידי הקבוצה ה״חלשה״ . הטיפול במצב , המתבקש על פי גישה זו , הוא תמיכה ( אקדמית , בדרך כלל ) בתלמידים ה״חלשים״ על מנת שיוכלו להתגבר על חסר זה . התבוננות בקבוצות אוכלוסייה גדולות באמצעות כלי מדידה ומבחנים סטנדרטיים מאפשרת לשייך לומדים לקבוצות על פי סרגלים שונים ועל פי מתאמים בין הישגים לבין גורמי רקע שונים . מידע זה עשוי לסייע בקבלת החלטות פדגוגיות ובפיתוח דרכי הוראה המותאמות לקבוצות אוכלוסייה שונות . ( Weis , 2010 ) עם זאת , יש הטוענים שמסקנות מכלילות על אודות הקשר בין שייכות אתנית , חברתית או תרבותית לבין תפוקות בלימודים מובילות לקבלת החלטות מכלילות שאינן מתייחסות לנתוני הלומד וצרכיו האישיים ואינן מביאות אותם בחשבון .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help