sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הכול לבין צרכיו של הילד ( למשל זרם החינוך הפרוגרסיבי , גישתו של גשון דיואי , וניסיונות לקדם חינוך חופשי דוגמת סמרהיל או ולדורף . ( אלא שבאנגליה ובארצות הברית לפחות , רעיונות אלו לא נחלו הצלחה בכיתות אף על פי שקנו להם אחיזה בזרם המרכזי . כיום , בראשית המאה ה , 21 תפישת תפקידו של בית הספר , של תהליכי הלמידה ושל התלמידים היא מורכבת ומרובדת יותר וכוללת ( לעתים ) גם התייחסות למאפיינים אישיים של הלומד , לרקע המשפחתי שלו , לסביבת חייו ולמאפיינים שונים של סביבתו החינוכית . נדון בקצרה בחשיבותם של היבטים אלו לעיצוב מבט מערכתי מורכב על ההבדלים בין לומדים : מאפיינים אישיים של הלומד : מחקרים רבים עוסקים באפיון תכונות אישיות רלוונטיות ללמידה . גשונסן וגרבובסקי ( Jonassen & Grabowsky , 2012 ) למשל מציגים רשימה ארוכה של תכונות רלוונטיות ללמידה , מחולקות לקטגוריות הכלליות הבאות : יכולות מנטליות כלליות , שליטה קוגניטיבית ( הכוללת , בין השאר , גמישות קוגניטיבית , רפלקטיביות , מידת אימפולסיביות , ( סגנון קוגניטיבי ( משתנים אישיים הקשורים למשל לדרך שבה הפרט תופש , מארגן ומאחסן מידע ופותר בעיות , ( סגנון למידה ( הדרך שבה הפרט תופש ומעבד מידע במצבי למידה , ( מאפייני אישיות ( כגון התמודדות עם תסכולים וחוסר ודאות , מוטיבציה , נטילת סיכונים , ידע קודם ) ( רש גם : . ( Price , 2004 המארג המורכב של התכונות האלה מעיד על כך שכל לומד הוא ייחודי ולכן קשה ליצור ״לומד ייצוגי״ על בסיס השתייכות סטטיסטית לקבוצה אתנית , חברתית כלכלית , מגדרית או אחרת . הרקע המשפחתי וסביבת החיים : תפישה מורכבת של הלומד ושל תהליכי למידה מושתתת גם על התייחסות לגורמים בסביבה החברתית והתרבותית שבה הם מתרחשים . ( Flecha , 2010 ) גישות חברתיות תרבותיות וחברתיות היסטוריות משפיעות על תהליכי למידה Aguado , ) . ( Ballesteros & Malik , 2012 גורמים רבים הקשורים בגישות אלו משפיעים על תפישת הלמידה של היחיד : ערכי הבית והקהילה , היסטוריה פרטית , משפחתית וקבוצתית , שייכות לקבוצה אתנית , תרבותית וכלכלית . יתרה מזאת , חלק מהגורמים האלה הם תוצר של הבניה פרטית וחברתית ולא תכונה קבועה שעתידה לאפיין את הפרט לכל חייו . תהליכים כגון הגירה , ניעות כלכלית וחברתית , התגייסות קהילתית למען מטרה ותמורות פוליטיות הופכים את הגורמים האלה לגמישים , דינמיים ומשתנים . ( Faultish Orellana & Bowman , 2003 ) גישות פדגוגיות המבוססות על מתאמים כוללניים בין גורמי רקע וסביבה לבין שייכות ( אוטומטית ) לקבוצות יכולת או הישגים מתעלמות מן המורכבות והדינמיות של גורמים אלו ומן השונויות בין פרטים החולקים נתונים דומים של רקע או סביבה . הסביבה החינוכית : גורמים רבים בסביבה החינוכית משפיעים על תהליך הלמידה בכלל ועל דרכי הטיפול ביחיד בפרט . במעגל הקרוב ללומדים אפשר לציין את סוגי הפתרונות הפדגוגיים המיושמים במסגרת החינוכית ואת אופני ההתייחסות לצרכים האינדיווידואליים של לומדים . במעגלים רחבים יותר , היבטים אלה הם תולדה של השקפת עולם חינוכית המורכבת , בין השאר , מפילוסופיה חינוכית ומעמדה ערכית וחברתית כלפי סוגיות חינוך שונות . ( Paris , 2012 )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help