sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פנייה לציבור הוועדה אספה ידע על המתרחש בשדה ובאקדמיה גם באמצעות פנייה בקול קורא לציבור הרחב . בקול הקורא ביקשה הוועדה לשתף אותה בתכניות התערבות או בכל ניסיון אחר הקשור להתמודדות עם שונויות בין תלמידים . בעקבות הקול הקורא התקבלו כשלושים תגובות שהאירו מקצת מהעשייה הרבה המתבצעת ברחבי המדינה . הצורך במבט מערכתי מורכב על שונויות בין תלמידים ההיגיון הארגוני של מערכות חינוך ממלכתיות עוצב במהלך שתי המאות הקודמות , כחלק מתהליכי ההתפתחות של החברה התעשייתית ומגיבושן של מדינות הלאום המודרניות . הזיקה בין תהליכי התיעוש והעיור המוגברים לבין התפתחות מערכות חינוך המוני ( בין mass production לבין ( mass education באה לידי ביטוי בבסיס המבנה והשיטות של רוב מערכות החינוך הפועלות היום . ( Collins & Halversont , 2010 ) הזיקה בין תהליך ההתפתחות של מדינות הלאום לבין זה של החינוך הציבורי הרחב חותרת ליצור קווים משותפים ( לעתים אחידים ) המגדירים את היישות הפוליטית בהתהוותה . ( Mayer , Ramirez & Soysal , 1992 ) הגורמים המארגנים של מערכות החינוך כפי שעוצבו התבססו על המאפיינים הבאים : חלוקת התלמידים לפי גיל , מקצועות לימוד כגורם מארגן של ידע והוראה , אחידות קוריקולרית , גודל כיתה מרבי , משך שיעור טיפוסי והגדרת שמורהש . בעשורים האחרונים חלו שינויים חברתיים , כלכליים ותרבותיים המאפיינים את תקופתנו ואשר זיכו אותה בכינויים כגון החברה הבתר תעשייתית , חברת הידע , העידן הדיגיטלי ועוד . שינויים אלו מעוררים שאלות רבות על בתי הספר שעוצבו במאה השנים האחרונות . עולם מושגים שלם הולך ומשתנה : מהות הידע והמידע , עולם התעסוקה , מסלולים לניעות חברתית , משמעות הלמידה מחוץ לכותלי בית הספר וחשיבותה , שינויים בתפישת תפקיד המורים ובמעמדם כסוכני ידע בלעדיים , שינויים בתפישת תהליך הלמידה עצמו עקב ידע מחקרי ענף על תהליכים קוגניטיביים , חשיבה ולמידה של פרטים וקבוצות , הופעתן של תצורות חברתיות מתווכות טכנולוגיה , מתח בין מגמות גלובליות ומקומיות ( בכלכלה , בתרבות , בעולם הידע ) ועוד היבטים רבים . כל אלה תמורות שברקע להן נמצאות שאלות חברתיות , ערכיות ומוסריות רבות . בעוד השינויים האלה מתחוללים , מערכות חינוך עדיין משמרות את מאפייניהן הראשוניים ( חן , ( 2014 ובהם מגמות כגון סטנדרטיזציה , הערכת יתר כגורם מכריע לתכנון ולקבלת החלטות ( הן מערכתיות והן לגבי הפרט ) וחתירה לאחידות בהוראה ובהישגים . לפי הגישה שרווחה בראשית דרכו של החינוך הציבורי תפקידו של בית הספר הוא צר : להכין את הילדים להשתלבות בשוק העבודה . לפיכך הלימודים אורגנו כך שישרתו את צורכי המדינה והשוק – הילדים חולקו לכיתות לפי גיל , קיבלו הוראות ומטלות זהות ונדרשו לבצען . במקביל אמנם התפתחו גם גישות אחרות – כאלה שניסו למצוא דרך ביניים בין תפישת החברה כחזות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help