sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מפגשים עם נציגי משרד החינוך , אנשי מחקר ושטח במהלך עבודתם נפגשו חברי הוועדה עם אנשי המטה במשרד החינוך האחראים על היבטים שונים של הטיפול בשונויות בין תלמידים . מטרתם של מפגשים אלו הייתה כפולה : לשמוע על העשייה המתבצעת באגפיו השונים של המשרד בנושא של שונויות וכן לאתר היכן מצויים מוקדי הקושי העיקריים שבהם נתקלים אנשי המשרד בעבודתם השוטפת . במסגרת זו נפגשו חברי הוועדה עם מנהלת המינהל הפדגוגי , עם מנהלי אגפים במינהל וכן עם נציגי האגף להכשרת עובדי הוראה . נציגי הוועדה שוחחו גם עם יו״ר המזכירות הפדגוגית , עם מנהל מינהל מדע וטכנולוגיה ועם נציג מינהלת הניהול העצמי של משרד החינוך . במעגלים רחבים יותר הפועלים סביב המשרד נפגשו חברי הוועדה עם מנכ״לית ראמ״ה ( הרשות הארצית למדידה והערכה ) ועם מנהלת אבני ראשה – המכון הישראלי למנהיגות בית ספרית . בנוסף לאנשי המשרד , נפגשו חברי הוועדה עם אנשים רבים שהאירו את הנושא מזוויות מחקריות , מקצועיות ואישיות . שלוש מהפגישות האלה השפיעו מאוד על כיווני עבודתה של הוועדה . הראשונה , עם פרופש אדם גמראן , ( Adam Gamoran ) סוציולוג של החינוך ומומחה למדיניות חינוך מהאוניברסיטה של ויסקונסין , חידדה את התחושה של חברי הוועדה שאין תשובה אחת או סופית לשאלה ״הקבצות או כיתות הטרוגניות ? ״ והעמידה במוקד הדיון את השאלה החלופית ״כיצד מטפלים בחסרונות הטמונים בכל שיטה ? ״ . כיצד מבטיחים למשל שהתלמידים החלשים יותר לא ייפגעו אם הלימודים מאורגנים בקבוצות למידה הומוגניות וכיצד דואגים לאתגר את התלמידים המצטיינים בכיתות הטרוגניות ? הבחירה בין החלופות , כך טען גמראן , היא בחירה ערכית , ובספרות המחקר אפשר למצוא תימוכין כמעט לכל צורה של ארגון לימודים . יתרה מזו , ממצאי המחקר מלמדים כי יישום כהלכה של כל אחת מן השיטות תוך מתן תשומת לב מרבית לחסרונותיה יניב תוצאות טובות לתלמידים . מבחינה זו נכון יותר ללמוד מן המחקר לאחר שהבחירה הערכית בין החלופות כבר התגבשה , על מנת להפעילה במתכונתה המיטבית . המחקר לבדו אינו יכול להכריע בשאלה איזו שיטה טובה יותר . כמו בכל תחום , מגבלה אחרת של המחקר טמונה בעובדה שיש נושאים שעליהם קיים יותר ידע ( למשל מתמטיקה בגילים הגבוהים , מדעים , אוריינות בגיל הרך ) לעומת כאלה שעליהם ידוע מעט ( למשל למידה בהקבצות לעומת למידה בכיתות הטרוגניות במקצועות ההומניים . ( ברוח זו , הפרק הראשון של המסמך מוקדש לבירור הסוגיה של בחירה בין ערכים ומציע מעין ״כלל אצבע״ לבחירה בין חלופות בנושא של מתן מענה לשונויות בין תלמידים . פגישה משמעותית אחרת נערכה עם פרופש דיויד ברלינר , אורח הוועדה ביום העיון שארגנה ( רש להלן . ( פרופש ברלינר תרם לפתיחתו של אפיק נוסף בעיון הלימודי של הוועדה , לאחר שהניח על שולחן הדיונים את סוגיית השונויות ברקע המשפחתי של התלמידים ( רקע משפחתי במובן הרחב – למשל שונות בהון התרבותי של המשפחה הגרעינית , ביכולותיה הכלכליות , במאפייני השכונה , בהשפעה או חוסר השפעה של תנועת נוער . ( הפערים הגדולים בין תלמידים המגיעים ממיצב חברתי כלכלי נמוך לבין תלמידים המגיעים ממיצב חברתי כלכלי גבוה מתורגמים גם לפערים בהזדמנויות בחינוך ולאי שוויון בהישגים לימודיים ועל כן מחייבים , לשיטתו ,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help