sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה הוועדה — הקמתה ומטרותיה מערכת החינוך בישראל משרתת אוכלוסייה מגוונת באופן בולט , והיא מן המערכות ההטרוגניות בעולם : שיעור הלמידה בגיל הרך עומד על כ 80 % בגיל , 3 ונע סביב 90 % בגיל 4 ו . 5 בכיתות אש–טש שיעור הלמידה הוא כ 97 % ובכיתות י״ב הוא עומד על כ . 90 % השונות בין התלמידים מתבטאת בקטגוריות קיבוציות ( כגון לאום , שיוך אתני תרבותי מובחן , דת , מיצב חברתי כלכלי ) ובקטגוריות המאפיינות את הלומד היחיד ( כגון גיל , מגדר , צרכים מיוחדים , סגנון למידה , תחומי עניין , מוטיבציה , ויסות רגשי , דימוי עצמי , כישורים חברתיים . ( מבחינת מערכת החינוך , השונות הזאת באה לידי ביטוי מבני ( למשל : חלוקה לארבעה זרמי חינוך , פעילות של אגפים ייעודיים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים בשני הקצוות ואגפים המיועדים לאוכלוסיות מיוחדות . ( כמובן , השונות מתבטאת גם בשטח – יש שונות גדולה בצרכים של בתי ספר המשרתים אוכלוסיות שונות , יש שונות בין כיתות באותה שכבה בבית הספר ויש גם ( ואולי בעיקר ) שונות גדולה בתוך כל כיתה . הכיתות בבתי הספר משקפות את פני החברה הישראלית ומאכלסות שונות אתנית , תרבותית , לשונית , חברתית כלכלית ובנוסף לכך גם את השונות האישית שכל תלמיד מביא איתו לכיתה מהבית : שונות ברקע המשפחתי , סגנון למידה מועדף ( כגון עיוני , ויזואלי , אודיטורי , ( תחומי עניין , מוטיבציה , דימוי וביטחון עצמי ועוד תכונות ומאפיינים רבים . המגוון הזה ניצב לנגד עיניהם של העומדים בראש מערכת החינוך ולנגד עיניהם של המנהלים והמורים . הוא עמד גם לנגד עיניה של הוועדה כאשר הייתה צריכה להחליט אילו מן השונויות תיסקרנה ואילו לא , מתוך הבנה שקוצר היריעה אינו מאפשר התייחסות לכולן . בסופו של דבר וכפי שיוסבר להלן , ההחלטה לאילו מן השונויות להתייחס ולאילו לא , נבעה מהידע שנצבר במהלך העבודה והלימוד . דרכי עבודת הוועדה : איסוף מידע ממקורות מגוונים מקורות המידע והלימוד של הוועדה היו מגוונים ונעו בטווח שמסיפורים אישיים ( ולכאורה ) אנדקדוטליים ועד מחקרי מטא אנליזה המכלילים ומסיקים מסקנות לגבי אוכלוסיות גדולות . הוועדה למדה רבות גם ממפגשים שערכה עם אנשי המטה במשרד החינוך , חוקרים באקדמיה , מנהלים , מורים ותלמידים וגם מתגובות הציבור לפנייתה להציג בפניה תכניות ומיזמים המתייחסים לשונויות בין תלמידים . מקורות מרכזיים נוספים היו כמובן הידע שחברי הוועדה עצמם צברו בעקבות קריאה של מאמרים וספרים וכן הידע והניסיון שהביאו עמם לדיונים , כל אחד בתחום התמחותו . 2 המידע הנוגע לגיל הרך מתייחס לשנים 2014 ( גיל ( 4-3 ו 2013 ( גיל ( 5 והתקבל ממרכז המידע של מינהל תקשוב ומערכות מידע במשרד החינוך בשיחת טלפון שהתקיימה ביום . 11 . 02 . 2014 המידע על היקף הלימודים בבית הספר לקוח מתוך השנתון הסטטיסטי לישראל , 2010 לוחות 8 . 10 ו . 8 . 20

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help