sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

ב . הכרעה בין ערכים מתנגשים : המסמך דן במתח בין ערכים מתנגשים כגון חירות ושוויון , ומציע שימוש שקול באסטרטגיה העשויה לתמוך בפתרון דילמות : בכל הכרעה ערכית ( בין ערך חשוב וראוי אחד לערך חשוב וראוי אחר ) יש לשקול מי מסוגל יותר לשאת את הפגיעה האפשרית של אותה הכרעה ולמי יש פחות משאבים להתמודד איתה ולכן סיכויו להיפגע גבוהים יותר ( רש פרק . ( 1 ג . השפעת המשפחה והמיצב הכלכלי חברתי : קיים מתאם משמעותי בין הישגים אקדמיים לבין הרקע המשפחתי והמיצב הכלכלי חברתי . הבדלי רקע ומיצב מתבטאים לא רק במשאבים אלא גם בערכים , בציפיות , בנורמות , בשפה ובהתנהגות , ומשפיעים על הישגים בלימודים . לפיכך חשוב שבצד הצבת אתגרים אקדמיים הולמים ( רש פרק , ( 2 מערכת החינוך תיצור אווירה תומכת עבור תלמידים ממיצבים נמוכים ויחסי אמון הדדי עמם ועם משפחתם . ד . הגיל הרך : השונויות הרגשיות והשונויות האקדמיות ניכרות כבר בגיל הרך . השליטה העצמית והביטוי העצמי בגיל הרך הם גורמים המשפיעים מאוחר יותר על הסתגלות חברתית והצלחה בלימודים . ילדים בעלי יכולת ביטוי עצמי נמוכה , המוגדרים מופנמים או ביישנים , מציגים כבר בגן קשיי הסתגלות ומיעוט אינטראקציה חברתית , ואלה מובילים לדלות לשונית ולהישגים נמוכים . למיצב הכלכלי חברתי יש השפעה ניכרת על אוריינות ולמידה ( בין השאר בתיווך תשומות הוריות כמו שיח דל של אימהות ממיצב נמוך עם ילדיהן . ( התנהגות מעשירה של גננות עשויה לתמוך בשליטה עצמית , בביטוי עצמי , בפיצוי על חסרים מהבית ובשיפור ההתפתחות האינטלקטואלית ( רש פרק . ( 3 ה . ההיבט הרגשי חברתי : הרווחה הנפשית של התלמיד כוללת הרגשה טובה , תחושת ביטחון והגנה , שביעות רצון מאקלים בית הספר ומהיחסים עם המורים והחברים . רווחה נפשית מקדמת הישגים לימודיים באמצעות הגברת מוטיבציה ותחושת מסוגלות , ועל כן יש להביאה בחשבון בכל עשייה חינוכית ( כולל , למשל , חלוקת תלמידים לקבוצות . ( על מערכת החינוך מוטלת חובה להביא בחשבון היבטים של רווחה נפשית וחברתית שישפיעו על ההיבטים הקוגניטיביים אקדמיים . לאלה יש השפעה חוזרת על ההיבטים הרגשיים חברתיים במסגרת מעגל של השפעות הדדיות ( רש פרק . ( 4 ו . שונויות קוגניטיביות : ספרות המחקר אינה מצביעה על מסקנות חד משמעיות בעניין יישומם של מודלים לארגון ההוראה והלמידה ( כיתות הומוגניות או הטרוגניות . ( לכל מודל יש יתרונות וחסרונות , ואלה נסקרו בהרחבה במסמך . נסקרו גם גישותיהם של בתי ספר ״אפקטיביים״ , המאופיינים במנהיגות חינוכית יוזמת המסייעת לקידום כלל התלמידים בתחומים אקדמיים , וכן בקיומם של מנגנוני תמיכה רגשית וחינוך לעצמאות ולאזרחות טובה ( רש פרק . ( 5 ז . הכשרה ופיתוח מקצועי של עובדי הוראה : הפרק סוקר את מה שנעשה ולא נעשה בתחום של הכשרת מורים בארץ בנושא השונויות . ככלל , נושא זה אינו תופס מקום מרכזי בתכניות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help